6-اسفند-1397, 14:36
استاد در تاریخ 6 اسفند 97 فرمودند :
اگر چه در نوع موارد امکان ثبوتی یک مطلب ،ربطی به امکان اثباتی آن ندارد و لکن در مورد تکلیف غافل ثبوت و اثبات به هم گره خورده اند زیرا قوام تکلیف به محرکیت است یعنی اگر تکلیفی بخواهد ثبوتا ممکن باشد باید محرکیت برای آن ممکن باشد یعنی باید بتوان در عالم اثبات به مکلف تکلیف را القاء نموده و وی را تحریک نمود و این تمکن از تحریک مربوط به مرحلۀ اثبات است لذا در مورد غافل چون اثباتا نمی توان او را خطاب کرد ( چون با خطاب کردنش یا متوجه خطاب نمیشود یا اگر متوجه شود از غفلت بیرون می آید و از محل بخث که غافل است خارج میشود) تحریک برای او امکان نداشته و در نتیجه اصل تکلیف ثبوتا محال میشود .
اگر چه در نوع موارد امکان ثبوتی یک مطلب ،ربطی به امکان اثباتی آن ندارد و لکن در مورد تکلیف غافل ثبوت و اثبات به هم گره خورده اند زیرا قوام تکلیف به محرکیت است یعنی اگر تکلیفی بخواهد ثبوتا ممکن باشد باید محرکیت برای آن ممکن باشد یعنی باید بتوان در عالم اثبات به مکلف تکلیف را القاء نموده و وی را تحریک نمود و این تمکن از تحریک مربوط به مرحلۀ اثبات است لذا در مورد غافل چون اثباتا نمی توان او را خطاب کرد ( چون با خطاب کردنش یا متوجه خطاب نمیشود یا اگر متوجه شود از غفلت بیرون می آید و از محل بخث که غافل است خارج میشود) تحریک برای او امکان نداشته و در نتیجه اصل تکلیف ثبوتا محال میشود .