امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراد از موافقت و مخالف با کتاب
#1
یکی از شرایط حجیت خبر ، عدم مخالفت یا موافقت با کتاب شمرده شده است ؛ در این که روایات موجود با وجود تخصیص و تقییدی که نسبت به کتاب دارد چگونه حجت میشود چند احتمال را مطرح می کنیم :
1-تخصیص و تقیید عرفا مخالفت نیست بلکه از قبیل قرینه و ذی القرینه است و در نگاه عرف بین قرینه و ذی القرینه مخالفتی نیست فتامل در این که در برخی از روایات موافقت با کتاب شرط شده است نه صرف عدم مخالفت .
2- اساسا عمومات و اطلاقات قرأنی نوعا در مقام بیان تبصره ها نمی باشد و اگر هم عموم و اطلاقی دارد به برکت سکوت تا ظرف عمل است که به اطلاق مقام مجموع ادله تعبیر می شود بنابراین با وارد شدن مخصص یا مقید در واقع اصلا اطلاق مقام در مجموع ادله شکل نمی گیرد تا اطلاقی تقیید بخورد .
3- مقصود از موافقت عدم مخالفت است یعنی مخالف لا حجت است و غیر مخالف حجت است و این استظهار وابسته به تحلیل مفاهیم ثنایی است که در بین عرف بکار می رود مثلا وقتی یک روحانی روی مببر می گوید وقتی می خواهید کاری را را انجام دهید ببینید خوب است یا بد اگر خوب بود انجام دهید معنایش این نیست که مباح ها را انجام ندهید بلکه مراد از خوب در اینجا در مقابل بد است یعنی آنچه بد نیست و تعیین کننده در این مقام تناسبات حکم و موضوع است حال در موافقت و مخالفت نیز به تناسبات می گوئیم اول ببینیند روایت مخالف قرآن است یا موافق به این معنا که مخالف است یا غیر مخالف .
به نظر حقیر تلفیق بین احتمال دوم  و سوم مساله را روشن می کند و بهترین وجه است . اگر دوستان وجه دیگری به ذهنشان می رسد استفاده میکنیم ...
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  جایگاه مراد تفهیمی و حکایی میان مراد استعمالی و جدی مسعود عطار منش 1 2,723 8-اسفند-1397, 12:38
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نکته علمی:  توقف تمسک به اطلاق بر تطابق مراد استعمالی و مراد جدی. montazer7948 4 4,931 23-بهمن-1397, 11:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقدی بر کتاب «حکم: حقیقت، اقسام، قلمرو» سید محمد صادق رضوی 0 2,721 14-اسفند-1396, 18:01
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان