8-اسفند-1397, 12:55
(آخرین تغییر در ارسال: 14-اسفند-1397, 10:54 توسط محمود رفاهی فرد.)
مشهور است که المطلقه الرجعیه زوجه. برخی این زوجیت را زوجیت حقیقی می دانند (یعنی علقه ی زوجیت در نظر شارع تا انتهای زمان عده باقی است) و برخی این زوجیت را زوجیت تنزیلی می دانند.
استاد از جلسه ی 115 بحث عِدَد تا جلسه ی 150 تفصیلا به این بحث پرداختند و به این نتیجه رسیدند که مطلقه ی رجعیه نه زوجه ی حقیقی است و نه نازل منزله ی زوجه است.(البته در جلسات بعدی هم نکاتی را اضافه نمودند)
به این بحث در ابواب مختلف فقه اشاره شده است (مثلا در کتاب طهارت، این که احکام زوجه در غسل میت و کفن و .. در مورد معتده هم هست یا نه یا در کتاب الزکاه، این که فطریه ی معتده بر عهده ی مرد هست یا نه و ...) لذا احراز دست یابی به تمام ادله ی طرح شده دشوار است. اگر دلیلی یافتید که استاد، متعرض نشده اند، مطرح کنید
استاد از جلسه ی 115 بحث عِدَد تا جلسه ی 150 تفصیلا به این بحث پرداختند و به این نتیجه رسیدند که مطلقه ی رجعیه نه زوجه ی حقیقی است و نه نازل منزله ی زوجه است.(البته در جلسات بعدی هم نکاتی را اضافه نمودند)
به این بحث در ابواب مختلف فقه اشاره شده است (مثلا در کتاب طهارت، این که احکام زوجه در غسل میت و کفن و .. در مورد معتده هم هست یا نه یا در کتاب الزکاه، این که فطریه ی معتده بر عهده ی مرد هست یا نه و ...) لذا احراز دست یابی به تمام ادله ی طرح شده دشوار است. اگر دلیلی یافتید که استاد، متعرض نشده اند، مطرح کنید