امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
از میان نوافل مرتبه، کدامیک افضل است؟؟
#1
صاحب جواهر از مرحوم صدوق نقل کرده است که افضل نوافل نافله ی فجر و بعد از آن وتر است. بعد گفته است که ما این کلمات را نمی توانیم از روایات استفاده کنیم[1].
استاد گنجی فرمودند: ما از مرور روایات در این باب بدین نتیجه رسیده ایم که چهار رکعت از نافله ی عصر خیلی مهم نیست و می توان آن را ترک کرد. دو رکعت از مغرب هم خیلی اهمیتی ندارد. اما اینکه سایر نماز ها چگونه اند، در برخی از روایات نافله زوال و نماز شب را  حضرت رسول صلوات الله علیه توصیه کرده اند به مولا امیرالمومنین علیه السلام:

«عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِيٍّ ع: يَا عَلِيُّ أُوصِيكَ فِي نَفْسِك‏وَ السَّادِسَةُ الْأَخْذُ بِسُنَّتِي فِي صَلَاتِي وَ صَوْمِي وَ صَدَقَتِي فَأَمَّا صَلَاتِي فَالْإِحْدَى وَ خَمْسُونَ وَ أَمَّا صَوْمِي فَثَلَاثَةُ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ فِي أَوَّلِهِ وَ وَسَطِهِ وَ آخِرِهِ وَ أَمَّا صَدَقَتِي فَجُهْدَكَ حَتَّى يُقَالَ أَسْرَفْتَ وَ لَمْ تُسْرِفْ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ اللَّيْلِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ الزَّوَالِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ الزَّوَالِ وَ عَلَيْكَ بِصَلَاةِ الزَّوَالِ وَ عَلَيْكَ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ عَلَى كُلِّ حَال‏..»[b][1][/b]

حضرت سه بار این نافله را تاکید کردند. همچنین ایشان نسبت به نماز شب هم سه بار تاکید کردند که به ذهن می زند که این دو نماز امتیازاتی دارند که اینقدر حضرت تاکید می کنند. از بین نمازشب نیز از برخی از روایات به دست می آید که نماز وتر بسیار اهمیت بسزایی دارد و نسبت بدان سفارش بیشتری شده است. البته این ها مستحبات هستند و خیلی جای بحث ندارند. مهم این است که وتر افضل است و بعد از آن شفع افضل است که روایاتش وارد شده است و برخی از آن ها خوانده خواهد شد.

آن نمازی که انسان با حال و توجه و التفات بخواند شاید از همه ی نماز ها افضل باشد.





[1] دعائم الاسلام، قاضی نعمان مغربی، ج2، ص347.











[1] جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، ج7، ص23.« و أما تفاوت الفضل بينها فعن ابن بابويه «ان ركعتي الفجر أفضلها، ثم ركعة الوتر، ثم ركعتا الزوال، ثم نافلة المغرب، ثم تمام صلاة الليل، ثم تمام نوافل النهار» و لم نقف له على دليل في هذا الترتيب، و عن ابن أبي عقيل «ان الصلاة التي تكون بالليل أوكد النوافل لا رخصة في تركها في سفر و لا حضر» و عن الخلاف «ان ركعتي الفجر أفضل من الوتر بإجماعنا» و الأولى ترك البحث عن ذلك، إذ النصوص في فضل كل منها وافية».
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اصل عملی در ارتباطیت یا عدم ارتباطیت نوافل سید رضا حسنی 0 2,177 24-اسفند-1397, 00:56
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  عدم موضوعیت سفر در اسقاط نوافل سید رضا حسنی 0 1,854 17-اسفند-1397, 18:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  سقوط نوافل نماز های چهاررکعتی در اماکن اربعه سید رضا حسنی 0 1,825 17-اسفند-1397, 18:47
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان