امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایا روایت علی بن مهزیار دال بر تخییر عند التعارض است؟؟
#1
« عَنْهُ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ قَالَ قَرَأْتُ فِي كِتَابٍ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع اخْتَلَفَ أَصْحَابُنَا فِي رِوَايَاتِهِمْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي رَكْعَتَيِ الْفَجْرِ فِي السَّفَرِ فَرَوَى بَعْضُهُمْ أَنْ صَلِّهِمَا فِي الْمَحْمِلِ وَ رَوَى بَعْضُهُمْ أَنْ لَا تُصَلِّهِمَا إِلَّا عَلَى الْأَرْضِ فَأَعْلِمْنِي كَيْفَ تَصْنَعُ أَنْتَ لِأَقْتَدِيَ بِكَ فِي ذَلِكَ فَوَقَّعَ ع مُوَسَّعٌ عَلَيْكَ بِأَيَّةٍ عَمِلْتَ».[b][1][/b]
سند این روایت تمام است. چون عبدالله بن محمد حزینی اهوازی است که نجاشی توثیقش کرده است علاوه بر اینکه علی بن مهزیار شهادت می دهد و می گوید که امام جواب دادند و فرمودند که موسع علیک؛ شهادت ابن مهزیار بر این کتابت حجت است و سند مشکل ندارد.
تقریب دلالت این است که ظاهر این روایت جواز تطبیق عمل بر یکی از دو خبر است.
مناقشه در دلالت حدیث بر تخییر
اشکالی که گرفته شده است این است که امام حکم واقعی  بیان می کند. مخصوصا که عبدالله بن محمد گفت فأعلمنی یامولای کیف تصنع أنت؟شماچه می کنید؟ ظاهر این روایت توسعه واقعیه است نه توسعه ظاهریه که مربوط به جاهل از حکم واقعی می شود. مخصوصا که مورد این دو حدیث تعارض مستقر نیست و جمع عرفی دارد. به راحتی می توان نهی را بر کراهت حمل کرد، با توجه به نصوصیت صلهما فی المحمل در جواز اتیان به نافله در محمل؛ فرض این است ک صلهما فی المحمل که وجوب نیست امر در مقام توهم حظر است. روایت لاتصل که نص در تحریم نیست نهی است که با کراهت نیز سازگار است.
انصافا این اشکال قوی است و لااقل موجب اجمال می شود که شاید این تخییر در حدیث تخییر ظاهری بین خبرین متعارضین نباشد، بلکه تخییر واقعی در خصوص این مسئله باشد.
ثانیا اینکه مورد این حدیث احکام غیر الزامیه است؛ چگونه می توان از آن برداشت کرد که در احکام الزامیه نیز مخیر باشیم؟ این جواب که اطلاق ندارد. همچنین نسبت به عصر غیبت نیز اطلاق ندارد. احتمال می دهیم در عصر حضور مردم به خاطر شرایط تقیه مخیر بودند.


[1] تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج3، ص228.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی ضعف سندی روایت قطب به دلیل عدم وثاقت ابواالبرکات سید رضا حسنی 0 29 21-فروردين-1398, 14:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بیانی از محقق اصفهانی برای اثبات تخییر استمراری در تعارض سید رضا حسنی 1 120 18-فروردين-1398, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شبهه تعارض مکاتبه حمیری با صحیحه علی بن مهزیار سید رضا حسنی 0 88 17-اسفند-1397, 19:24
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  معنای تخییر فقهی و اصولی و فرق آن ها سید رضا حسنی 0 93 17-اسفند-1397, 19:21
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  عدم دلیلیت روایت مرفوعه زراره بر اصل تخییر عند التعارض سید رضا حسنی 0 83 17-اسفند-1397, 19:17
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مهم ترین اشکال بر استدلال به مکاتبه حمیری بر اصل تخییر عندالتعارض سید رضا حسنی 7 292 10-اسفند-1397, 22:24
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
  دو نوع دوران امر در تعیین و تخییر(تکلیف شرعی، حجیت) سید رضا حسنی 0 160 21-دي-1397, 17:00
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت سید رضا حسنی 0 161 21-دي-1397, 16:57
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  ثمره سرایت تعارض در دلالت به تعارض درسند دو روایت سید رضا حسنی 0 161 14-دي-1397, 18:13
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اشکال  اطلاق گیری از روایت قرعه در مورد غنم موطوئه vahidabed 1 724 23-بهمن-1396, 11:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان