22-اسفند-1393, 17:31
مرحوم مظفر در ابتدای بحث از ملازمات عقلیه فرمودند چون کبرای برخی از مباحث اصولی متضمن یک ملازمه عقلیه است آن مباحث باید از مباحث الفاظ جدا شده و در فصل مستقلی یعنی ملازمات قرار بگیرند. بحث اجزاء را نیز به همین خاطر در مبحث غیرمستقلات عقلیه گنجاندند.
اما وقتی شروع به بحث از اجزاء مامور به اضطراری از اختیاری می کنند می بینیم هیچ یک از ادله ای که برای اجزاء مطرح می کنند عقلی نیست بلکه ادله ایشان یا ظواهر اوامر اضطراریه است یا اصل عملی{براءة} است و یا وجوه استظهاری دیگر.
این موجب این اشکال می شود که پس علت اندراج این بحث در ملازمات عقلیه چیست در حالی که طبق این ادله ، نه صغری عقلی است و نه کبری!
اما وقتی شروع به بحث از اجزاء مامور به اضطراری از اختیاری می کنند می بینیم هیچ یک از ادله ای که برای اجزاء مطرح می کنند عقلی نیست بلکه ادله ایشان یا ظواهر اوامر اضطراریه است یا اصل عملی{براءة} است و یا وجوه استظهاری دیگر.
این موجب این اشکال می شود که پس علت اندراج این بحث در ملازمات عقلیه چیست در حالی که طبق این ادله ، نه صغری عقلی است و نه کبری!