امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: تعدد معنی ماده(امر)
#1
با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم.
استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور).
یعنی چون صیغه جمع متعدد است پس معنی هم متعدد است.
حال اشکال:چه کسی گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )).
پس امر هم جایز است به دو وزن یا بیشتر جمع بسته شود..
بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم.
التماس دعا
یا علی
پاسخ
#2
برخی از صیغ کاملا با یکدیگر بی ارتباط اند یعنی وقتی به نظائر این دو صیغه نگاه می کنیم می بینیم در هر جایی فقط به یکی از این دو صیغه می تواند جمع بسته شود لذا اگر در جایی دیدیم  یک ماده توانسته به هر دو صیغه جمع بسته شود کشف میکنیم لابد معنای آن ماده دو تا بوده بخلاف حمعهای مکسری که وقتی به نظائرش نگاه می کنیم میبینیم یک ماده میتواند با تحفظ بر معنای خودش به تمام آن صیغه ها جمع بسته شود .
خلاصه این که تعدد صیغه ای که کاشف از تعدد معناست مطلق تعدد صیغه نیست بلکه تعدد صیغه ای است که توضیخ داده شد لذا مثال نقض شما اشکال به آن حصه از تعدد صیغه که مقصود ایشان است نمیشود .
فکر می کنم صیغۀ اَفاعِل (اوامر)و فُعول (امور)از همین قبیل است و همچنین فَواعِل و اَفعال مثل عرایض و اعراض که اولی در مقابل فرمایشات بکار می رود و دومی در مقابل جواهر بکار می رود که پر واضح است که هر کدام معنای خود را داشته و نمی تواند به صیغۀ دیگر جمع بسته شود.
پاسخ
#3
سلام و عرض ادب و احترام محضر عزیزان،مخصوصا دوست بزرگوار،جناب آقای عطار منش عزیز.???
???اولا:وقتی برای معلولی علتی آورده می شود،ادنی ما یمکن لنا هو ان نقول که این علت منحصره است یا غیر منحصره،لا غیر.
ثانیا:صیغه اوامر بر وزن فواعل می باشد
(نکته:جواب آقای عطار منش بسیار نزدیک به جواب دقیق بود...)احسنت...???
پاسخ
#4
سلام و عرض ادب و احترام،محضر علما محترم،
جواب اشکال مذکور به شرح ذیل استSadالبته استاد ما خدا حفظشون کنه،جواب رو قبول نکردند و فرمودند اشکال وارد است)
جواب:ماده امر به دو وزن جمع مکسر،جمع بسته میشود،یعنی(اوامر،بر وزن فواعل)و(امور،بر وزن فعول)،نکته اینجاست که فقط وزن (فاعل) و گاهی (فاعله) می تواند به صورت قیاسی بر وزن(فواعل)،جمع بسته شود.بعد آن فاعل بمعنی المفعول است مانند امر عارف که به معنا امر معروف هست،امر_آمر_مامور،
البته اشکالاتی به جواب وارد است،والا جواب درست و قول الموجز صحیح است...
برای مطالعه راحت مطلب،عزیزان در نرم افزار نور،بخش ادبیات عرب،جستجو،دو لفظ فواعل و معنی را با هم سرچ کرده و در کتب مختلف از جمله شرح النظام مطالعه بفرمایند،
التماس دعا
یا علی
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  مثال روایی برای استعمال لفظ در اکثر از یک معنی محمد خداپرست 2 659 12-مرداد-1401, 18:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان