امتیاز موضوع:
  • 2 رای - 2.5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سؤال: اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه
#1
سلام
در بحث اصل احتیاط، شبهه را به شبهات وجوبیه و تحریمیه تقسیم می کنند. در شبهات وجوبیه، دوران بین متباینین و اقل و اکثر ارتباطی را ذکر می کنند اما در شبهات تحریمیه دوران بین اقل و اکثر را ذکر نمی کنند.
سوال این است آیا می توانیم برای اقل و اکثر ارتباطی در شبهات تحریمیه، مثالی پیدا کنیم؟
پاسخ
#2
سلام
شاید جایی مثل غنا مثال باشد
کسی شک کند که هر ترجیع صوتی حرام است یا ترجیع مطرب
البته در اقل و اکثر ارتباطی در شبهه تحریمیه ، به عکس شبهه وجوبیه، حرمت اکثر معلوم است و اگر برائتی شدیم ، در حرمت اقل برائت جاری میکنیم
پاسخ
#3
مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.
پاسخ
#4
(24-آبان-1393, 19:22)rayhan نوشته: مثال غنا که فرموده اید نمی تواند مثال برای محل بحث ما باشد چون در مثل غنا و مثال های دیگری که در اقل و اکثر در حرام تصور می کنید مرجع شبهه، به شک در تکلیف است. چرا که حرمت اکثر معلوم و مشخص است و شک در حرمت اقل است.
اما در بحث اقل و اکثر در واجب، مثال های مختلفی هست که حکم آنها همه برائت نیست.

متوجه نشدم بهر حال ممکن است اقل و اکثر ارتباطی به شک در تکلیف بازگردد و لازم نیست در همه مثالها حکم به برائت نشود تا اقل و اکثر ارتباطی شود ؛ خلاصه اشکال شما به مثال چیست ؟
مثال دیگری که ذکر کرده اند ساختن مجسمه ذی روح است که شک میکنیم ساخت مجسمه کامل حرام است یا اقل از آن هم حرام است .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سرایت اجمال مخصص منفصل( بین اقل و اکثر) به عام م بهرامی 13 8,897 9-آذر-1399, 20:34
آخرین ارسال: 1972392352

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان