11-اسفند-1397, 21:07
شیخ انصاری تعادل و تراجیح را حکم متعارضین می داند متعارضین گاهی مزیتی که موضوع اعتبار شرعی است را ندارند و گاهی دارند. این ترجیح به معنای جمع عرفی نیست ( جمع عرفی مانند عام و خاص و حکومت و نص و ظاهر و ...) شیخ فرموده تعادل و تراجیح هم در متعارضین است و بدان جهت گفته «و حيث إنّ موردهما الدليلان المتعارضان، فلا بدّ من تعريف التعارض و بيانه » پس باید اول تعارض را بفهمیم. کأن تعریف تعارض بیان موضوع است در حالی که در کفایه اینطور نیست. بلکه استنباط در کثیری از موارد متوقف بر شناخت خود تعارض و ملاک تمییز تعارض از جمع عرفی می باشد.بدین جهت مرحوم آخوند خود تعارض را از مقاصد علم اصول قرار داد نه تعادل و تراجیح را.درس خارج اصول مرحوم تبریزی تراک 958