امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اطلاق مقامی در کلام مرحوم آخوند
#1
با تتبع در کلمات مرحوم آخوند این مطلب به دست میاید که ایشان اطلاق مقامی را در دو جا میداند یکی جایی که مولا در بیان تمام غرضش باشد. مثلا در مقام تعلیم باشد. مثلا شارع کیفیت وضو را گفت و همه ی خصوصیات را بیان کرد ولی وقتی به ترتیب مسح دو پا رسید نگفت اول مسح پای راست بعد مسح پای چپ. در این جا با اطلاق مقامی وجوب ترتیب بین مسح پای راست و چپ نفی میشود. مورد دیگر در کلام ایشان نسبت به قیود مغفول عنها است. یعنی اگر قیدی به گونه ای بود که مردم از آن غافل بودند و شارع هم ان را بیان نکرد معلوم میشود که معتبر نیست. مثل قصد وجه و تمییز که مردم از ان غالفل هستند. 
بعد مرحوم اخوند ادعا کرده است که تقیید قصد امر هیچ کدام از این دو مورد نیست پس برای اثبات اصل توصلیت نمیتوان به اطلاق مقامی تمسک جست؟
پاسخ
#2
(13-اسفند-1397, 17:05)خیشه نوشته: با تتبع در کلمات مرحوم آخوند این مطلب به دست میاید که ایشان اطلاق مقامی را در دو جا میداند یکی جایی که مولا در بیان تمام غرضش باشد. ...مورد دیگر در کلام ایشان نسبت به قیود مغفول عنها است. یعنی اگر قیدی به گونه ای بود که مردم از آن غافل بودند و شارع هم ان را بیان نکرد معلوم میشود که معتبر نیست. مثل قصد وجه و تمییز که مردم از ان غالفل هستند. 
بعد مرحوم اخوند ادعا کرده است که تقیید قصد امر هیچ کدام از این دو مورد نیست پس برای اثبات اصل توصلیت نمیتوان به اطلاق مقامی تمسک جست؟

اولا که این دو مورد از هم جدا نیست زیرا مورد دوم تا به اول باز نگردد قرار نیست اطلاق مقام جاری شود زیرا حتی اگر قیدی مغفول عنه عند العرف باشد مولا باید در مقام بیان موقفش نسبت به آن قید باشد و الا اگر نباشد آن کسی که غافل است بخاطر غفلتش معذور است ولی اگر غافل نیست و احتمال قید بودن را می دهد دیگر نمی تواند به اطلاق تمسک کند چون مولا در مقام بیان نیست .
ثانیا در مورد امثال قصد وجه چرا اطلاق مقامی جاری نباشد مگر مولا در مجموع شریعت در مقام بیان کیفیت امتثال مکلفین نمی باشد چون کیفیت امتثال هم در تحصیل غرضش دخالت دارد.
پاسخ
#3
جواب اولا شما این است که شاید در بعضی موارد این دو مورد با هم اجتماع داشته باشند. اما در بعضی موارد از همدیگر متمایز هستند. مثلا اگر مولی در مقام بیان باشد اما یک قیدی را بیان نکرد و آن قید مغفول عنه نیست، نمیتوان بر گردن مولی گذاشت که در غرضش دخیل نیست. زیرا ممکن است شارع در مقام بیان باشد ولی چون عرف خودشان این مطلب را میدانند، ایکال به عرف کرده باشد. بر خلاف مورد اول که صرف در مقام بیان بودن کفایت میکند.
پاسخ
#4
نسبت به ثانیا شما هم گفته میشود که شما موید مرحوم اخوند هستید. مرحوم اخوند اطلاق مقامی را در قصد وجه جاری میداند.
پاسخ
#5
(14-اسفند-1397, 20:33)خیشه نوشته: جواب اولا شما این است که شاید در بعضی موارد این دو مورد با هم اجتماع داشته باشند. اما در بعضی موارد از همدیگر متمایز هستند. مثلا اگر مولی در مقام بیان باشد اما یک قیدی را بیان نکرد و آن قید مغفول عنه نیست، نمیتوان بر گردن مولی گذاشت که در غرضش دخیل نیست. زیرا ممکن است شارع در مقام بیان باشد ولی چون عرف خودشان این مطلب را میدانند، ایکال به عرف کرده باشد. بر خلاف مورد اول که صرف در مقام بیان بودن کفایت میکند.
 در فرض شما اگر عرف می داند آن قید لازم است هیچ یک از اطلاق مقامی ها جاری نیست و اگر در عین التفات و عدم غفلت شک دارد لازم است یا نه اطلاق مقام به نحو اول جاریست و به نحو دوم جاری نیست ولی این نقضی به عرض بنده نیست چون عرض بنده این نیست که این دو همه چا با هم مجتمع اند بلکه می گویم عام و خاص مطلق اند یعنی اگر خواستیم اطلاق مقامی به نجو دوم را جاری کنیم بدون اطلاق مقامی به نحو اول نمیشود یعنی نحو دوم مصداقی از نحو اول است لذا شما برای رد عرض بنده باید مثالی بزنید که اطلاق مقامی به نحو دوم جاری شود ولی به نحو اول جاری نشود و من هنا یظهر مثال شما بر عکس آن چیزی است که برای رد عرض بنده لازم دارید چون در مثال شما اطلاق مقامی به نحو اول تصویر میشود ولی به نحو دوم تصویر نمیشود و در عام خاص مطلق هم همین است .
پاسخ
#6
(14-اسفند-1397, 20:36)خیشه نوشته: نسبت به ثانیا شما هم گفته میشود که شما موید مرحوم اخوند هستید. مرحوم اخوند اطلاق مقامی را در قصد وجه جاری میداند.

خوب قصد وجه را ایشان جاری دانسته چرا در قصد امر جاری ندانسته اند مگر مولا در مجموع شریعت در مقام بیان کیفیت امتثال ار جمله لزوم قصد امر یا عدم لزوم آن نیست ؟
ایا استاد گنجی حفظه الله بیانی ارائه کردند در تفکیک بین قصد وجه و قصد امر .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انواع تنزیل از منظر مرحوم خویی و تطبیق آن بر جعل علمیت خیشه 0 132 20-آذر-1402, 21:18
آخرین ارسال: خیشه
  معنای مفهوم فی الجمله داشتن وصف (مبنای مرحوم خویی) خیشه 0 107 13-آذر-1402, 21:45
آخرین ارسال: خیشه
  استفاده حجیت شهرت از مقبوله و مرفوعه از منظر مرحوم بروجردی خیشه 8 365 7-آذر-1402, 21:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موضوع علم اصول از منظر استاد گنجی و رد نظریه مرحوم آخوند خیشه 0 90 24-آبان-1402, 19:17
آخرین ارسال: خیشه
  ضابطه تعمیم علت از منظر مرحوم نائینی خیشه 2 266 23-آبان-1402, 07:33
آخرین ارسال: خیشه
  مراکز تحقق اجماع و بررسی حجیت ان از منظر مرحوم بروجردی خیشه 0 108 1-آبان-1402, 16:24
آخرین ارسال: خیشه
  تزاحم حفظی نوع سوم تزاحم در کلام شهید صدر خیشه 0 254 2-خرداد-1402, 20:24
آخرین ارسال: خیشه
  نقد احکام انشائیه مرحوم اخوند خیشه 0 145 25-ارديبهشت-1402, 18:45
آخرین ارسال: خیشه
  دو قرائت مختلف از مبنای مرحوم اخوند در بحث جعل حجیت برای امارات خیشه 0 155 18-ارديبهشت-1402, 19:23
آخرین ارسال: خیشه
  جواز تمسک به اطلاق نسبت به مسائل مستحدثه خیشه 10 761 11-ارديبهشت-1402, 08:05
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان