امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اخذ قصد قربت شرعی است نه عقلی
#1
بعد از این که امر به ذوات تعلق گرفت، سوال این است که تعبدیت چگونه به مکلف رسیده است؟ مرحوم نائینی فرمود به امر ثانی تعبدیت را رسانده است. ولی ما گفتیم ظاهری نداریم که متمم الجعل را افاده کند. به گونه ای که میرزای شیرازی گفته بود نیز واقع نشده است. کیفیتی که واقع شده است، این است که به طور جامع واقع شده است. یعنی خطاب اول به ذوات افعال تعلق گرفته است و خطاب ثانی مولوی است و به جامع تعلق گرفته است. جامع مثل ینوی بها ربهاین ظاهر جامع را بیان می­کند یعنی عمل را قربی اتیان کنید. لذا ادعای صاحب جواهرو شاید جماعتی از علمای سابق که گفته اند شرط صحت عبادات، قصد امر است، دلیل ندارد. همین که برای خدا اتیان شود کفایت می­کند.


پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مبتنی نبودن دفع ضرر محتمل بر حسن و قبح عقلی خیشه 0 56 16-اسفند-1402, 12:40
آخرین ارسال: خیشه
  جریان ترتب در مواردی که قدرت شرعی اخذه شده است خیشه 4 1,050 20-آبان-1399, 20:44
آخرین ارسال: خیشه
  دلالت امر به مقدمات شرعیه بر وجوب شرعی داشتن مقدمه خیشه 4 1,631 20-اسفند-1398, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  شرعی بودن صحت در تمام معاملات 89195 0 3,603 25-اسفند-1393, 19:24
آخرین ارسال: 89195
  عقلی بودن صحت در تمام عبادات 89195 0 3,382 25-اسفند-1393, 19:23
آخرین ارسال: 89195
  وجه غیر شرعی بودن ترتب بنا بر قول به تکوینی بودن سببیت 89195 0 3,293 19-اسفند-1393, 19:20
آخرین ارسال: 89195

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان