5-اسفند-1391, 12:38
ا-مَا حَجَبَ اللَّهُ عَنِ الْعِبَادِ فَهُوَ مَوْضُوعٌ عَنْهُمْ.
2- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَدَّ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ فَرَضَ فَرَائِضَ فَلَا تَنْقُصُوهَا وَ سَكَتَ عَنْ أَشْيَاءَ لَمْ يَسْكُتْ عَنْهَا نِسْيَاناً لَهَا فَلَا تُكَلَّفُوهَا رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ لَكُمْ فَاقْبَلُوهَا.
درمورد رابطه این دو روایت سه نظر است :
الف :موضوع سکت الله وحجب الله یکی است یعنی احکامی که اصلا صادر نشده سکت وحجب (نظر شیخ واخوند )
ب:حجب اعم است هم احکامی که صادر نشده و هم احکامی که ابلاغ شده ولی به ما نرسیده بخاطر اجمال تعارض فقد نص ولی سکت فقط مال احکامی است که صادر نشده( نظر اقای صدر )
ج:این دو متباینند سکت یعنی صادر نشده حجب یعنی صادر شده از ما پوشیده شده بخاطر ظلم ظالمین همان فقد نص و...والا اگر از اول حکمی نبوده حجب معنا ندارد.(نظر استاد )
اگر منبری بالای منبر حرفی بزند بعد مستمعین برای ما دوجور نقل کنند میتوانیم به منبری بگوییم که تو این مطلب را از ما پوشاندی !
استاد در جواب میگوید میتوانست خدا بوسیله حججش مطلب را به ما برساند حالا که نرسانده میگوییم تو پوشاندی ولی این عرفی نیست که بگوییم چون میتوانستی با معجزه (چون بطور طبیعی که همه احکام به ما نمیرسد)یک جوری به مابرسانی پس تو محجوب کردی همان حرف اخوند خوب است.
2- إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى حَدَّ حُدُوداً فَلَا تَعْتَدُوهَا وَ فَرَضَ فَرَائِضَ فَلَا تَنْقُصُوهَا وَ سَكَتَ عَنْ أَشْيَاءَ لَمْ يَسْكُتْ عَنْهَا نِسْيَاناً لَهَا فَلَا تُكَلَّفُوهَا رَحْمَةً مِنَ اللَّهِ لَكُمْ فَاقْبَلُوهَا.
درمورد رابطه این دو روایت سه نظر است :
الف :موضوع سکت الله وحجب الله یکی است یعنی احکامی که اصلا صادر نشده سکت وحجب (نظر شیخ واخوند )
ب:حجب اعم است هم احکامی که صادر نشده و هم احکامی که ابلاغ شده ولی به ما نرسیده بخاطر اجمال تعارض فقد نص ولی سکت فقط مال احکامی است که صادر نشده( نظر اقای صدر )
ج:این دو متباینند سکت یعنی صادر نشده حجب یعنی صادر شده از ما پوشیده شده بخاطر ظلم ظالمین همان فقد نص و...والا اگر از اول حکمی نبوده حجب معنا ندارد.(نظر استاد )
اگر منبری بالای منبر حرفی بزند بعد مستمعین برای ما دوجور نقل کنند میتوانیم به منبری بگوییم که تو این مطلب را از ما پوشاندی !
استاد در جواب میگوید میتوانست خدا بوسیله حججش مطلب را به ما برساند حالا که نرسانده میگوییم تو پوشاندی ولی این عرفی نیست که بگوییم چون میتوانستی با معجزه (چون بطور طبیعی که همه احکام به ما نمیرسد)یک جوری به مابرسانی پس تو محجوب کردی همان حرف اخوند خوب است.