امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مشروعیت نافله در صورت در وطن بودن دراول وقت
#1
حضرت استاد گنجی مقتضای قاعده و همچنین مقتضای روایات را این می دانند که اگر اول وقت در وطن خود باشد، بعد سفر کند. در سفر می تواند نافله ی ظهر و عصر را بخواند. با اینکه نوافل ظهر و عصر برای مسافر مشروع نیست ولی چون موضوع مشروعیت نوافل برای این شخص محقق شده است، مانعی از مشروعیت آن نیست:
مقتضای قاعده
در ابتداء علی القاعده بحث می شود. صاحب جواهر فرموده است که ملازمه ای نیست بین عدم مشروعیت أداء و قضاء آن؛ لذا حتی اگر أدای آن حرام باشد مانند نماز حائض، می توان قضاء را برای آن فرض کرد. در اینجا نیز ممکن است بگوییم که ادای آن مشروع نیست ولی قضاء آن مشروع باشد. ایشان فرموده است هیچ بعدی ندارد که کسی قائل به مشروعیت قضاء ان شود[1]. این علی القاعده بود. لکن باید بحث شود که ادله چه اقتضایی دارند.



[1] جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، ج7، ص51.« و لا ملازمة بينه و بين القضاء حتى لو كان الأداء محرما، إذ هو بفرض جديد كصوم الحائض».
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شرطیت قبل بودن مشکوک برای غیر در قاعده تجاوز خیشه 2 206 1-بهمن-1402, 07:26
آخرین ارسال: خیشه
  محال بودن یا ضروری بودن تخییر بین اقل و اکثر و تطبیق آن تکبیرات سبع اول نماز خیشه 0 110 20-آذر-1402, 21:10
آخرین ارسال: خیشه
  اصل بر لزومی بودن احکامی که در روایات بیانیه آمده اند خیشه 0 92 28-آبان-1402, 21:57
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی شرطیت شیعه بودن برای مؤذن خیشه 1 304 18-اسفند-1401, 12:15
آخرین ارسال: خیشه
  روایتی جالب از سهل الموونه بودن رفع کراهت محمد رضایی 7 1,371 9-آبان-1401, 07:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  بررسی حکم سقوط نماز نافله عشاء در سفر سید رضا حسنی 0 2,023 9-اسفند-1397, 10:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  فرض مسافر بودن تمامی افراد نماز جمعه سید رضا حسنی 5 5,363 22-بهمن-1397, 22:43
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  عدم دلیل بر تعبدی بودن غالب عبادات سید رضا حسنی 1 2,643 10-دي-1397, 08:38
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان