امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم دلیلیت روایت مرفوعه زراره بر اصل تخییر عند التعارض
#1
یکی دیگر از ادله ایت که برای اصل تخییر در کلمات فقهاء مطرح شده است روایت مرفوعه زراره می باشد. در این مختصر به بررسی آن توسط استاد شهیدی پرداخته می شود:

.مرفوعه زراره
« َ رَوَى الْعَلَّامَةُ قُدِّسَتْ نَفْسُهُ مَرْفُوعاً إِلَى زُرَارَةَ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: سَأَلْتُ الْبَاقِرَ ع فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَأْتِي عَنْكُمُ الْخَبَرَانِ أَوِ الْحَدِيثَانِ الْمُتَعَارِضَانِ فَبِأَيِّهِمَا آخُذُ فَقَالَ يَا زُرَارَةُ خُذْ بِمَا اشْتَهَرَ بَيْنَ أَصْحَابِك‏….. فَقُلْتُ إِنَّهُمَا مَعاً موافقين [مُوَافِقَانِ‏] لِلِاحْتِيَاطِ أَوْ مخالفين [مُخَالِفَانِ‏] لَهُ فَكَيْفَ أَصْنَعُ فَقَالَ ع إِذَنْ فَتَخَيَّرْ أَحَدَهُمَا فَتَأْخُذُ بِهِ وَ تَدَعُ الْآخَر»[1].
مناقشه محقق خویی
السيد الخوئي  قده على الاستدلال بها بان الراوي فرض كون كلا المتعارضين مشهورين، والظاهر من الشهرة معناها اللغوي وهو الوضوح، يقال "شهر فلان اي اوضحه، فالمراد من الخبر المشهور هو الخبر الواضح والقطعي"سيفه الصدور، فلاتشمل المرفوعة فرض كون كل من المتعارضين ظني الصدور؛
اشکال شهید صدر به محقق خویی
واشكل عليه السيد الصدر  قده بانه لو كان المراد من الخبر المشهور هو الخبر القطعي الصدور لما بقي مجال للترجيح بالاعدلية والاوثقية في تعارض الخبرين المشهورين حسب ما ذكر في المرفوعة، فلابد ان تكون الشهرة فيها بمعنى لايوجب كون الخبر قطعي الصدور بان يراد بها الشهرة الفتوائية، او اذا اريد منها الشهرة الروائية فلابد ان لاتكون الشهرة بدرجة توجب القطع بالصدور؛ وهذا الاشکال تام.
برخی در اشکال سندی به این روایت هم گفته اند که این روایت در کتب علامه پیدا نشده است. در نظر استاد شهیدی این اشکال درست نیست. زیرا همه ی کتب علامه به دست ما نرسیده است. ایشان در خلاصه الاقوال نامی از کتبی از خود می برد که هیچ کدام الان موجود نیست. وعدّ منها ايضا كتاب الدر والمرجان في الاحاديث. اشکال اصلی استاد به سند روایت این است که علامه به زراره سند ندارد و مرفوعه است.


[1] عوالی اللئالی، محمد بن ابی جمهور احسائی، ج4، ص133.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بیان نحوه ظهور گیری از "و امسحوا برؤوسکم" در صحیحه زراره Payam_Khajei 0 46 25-دي-1402, 14:57
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 266 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  رابطه بین روایت اقرار العقلا علی انفسهم جائز و سیره عقلائیه Payam_Khajei 2 205 15-آبان-1402, 09:43
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی ضعف سندی روایت قطب به دلیل عدم وثاقت ابواالبرکات سید رضا حسنی 0 1,805 21-فروردين-1398, 14:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بیانی از محقق اصفهانی برای اثبات تخییر استمراری در تعارض سید رضا حسنی 1 2,759 18-فروردين-1398, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای تخییر فقهی و اصولی و فرق آن ها سید رضا حسنی 0 2,950 17-اسفند-1397, 19:21
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مهم ترین اشکال بر استدلال به مکاتبه حمیری بر اصل تخییر عندالتعارض سید رضا حسنی 7 6,637 10-اسفند-1397, 22:24
آخرین ارسال: سید محمد صادق رضوی
  ایا روایت علی بن مهزیار دال بر تخییر عند التعارض است؟؟ سید رضا حسنی 0 1,945 9-اسفند-1397, 18:39
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دو نوع دوران امر در تعیین و تخییر(تکلیف شرعی، حجیت) سید رضا حسنی 0 1,667 21-دي-1397, 17:00
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت سید رضا حسنی 0 2,197 21-دي-1397, 16:57
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان