امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: مجتهد گاهی باید در موضوعات نیز نظر بدهد (اختلاف نظر استاد با آیه الله سیستانی و..)
#1
Lightbulb 
استاد شهیدی در درس خارج فقه مطرح نمودند که در بسیاری از مباحث فقهی، اختلافات به جهت تشخیص موضوعات است مثلا تشخیص کثیر السفر بودن یا وطن در نماز مسافر و تشخیص موونه و ربح، در خمس و تشخیص مالیت و یا سند بودن اسکناس در ربا و...

آقای سیستانی و آقای زنجانی فرموده اند که نظر فقیه در این مسائل حجیت مستقلی ندارد مگر اینکه مقلد به نظر فقیه اطمینان کند ولی به نظر ما این بیان تمام نیست و مجتهد نیز باید در این مسائل وارد شود و نظرش بر مقلدین مانند نظر یک خبره حجت است البته در تشخیص موضوع، مجتهد همانند یک متخصص در موضوع بوده و اعلمیت فقهی او موجب ترجیحش بر دیگر افراد خبره نمیشود و مقلد نیز می تواند در صورت خبره بودن در تشخیص موضوع، به نظر خودش عمل کند
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری ، alikashfi70@gmail.com
#2
گاهی خبره نظر میدهد در مورد موضوعی که تشخیص ان نیاز به خبرویت دارد مانند تشخیص این که با توجه به روایات مختلف در بعضی جاها حیض صدق میکند یا خیر در اینجا حرف استاد درست است. اما اگر خبره میخواهد با نظر خویش نظر عرف را کشف کند مانند این که ایا عرف پول را سند میدانند یا مال اینجا حجیت نظر خبره وجهی ندارد زیرا خبره نظرش ناشی از خبرویت نیست بلکه مانند یک فرد عادی خبر از نظر عرف میدهد.
پاسخ
#3
بنظر بنده حجیت نظر فقیه صرفا در بیان احکام است نه تشخیص موضوعات و چنانچه فقیهی در تشخیص موضوعی نظر دهد نظرش حجیت نداشته و در عداد نظرات سایر اهل نظر قرار میگیرد و لازم الاتباع حتی برای مقلدینش نیست و اساسا تشخیص موضوع عموما امری عرفی است جز در موارد نادر که آنهم محتاج نظر کارشناس صاحب نظر در آن موضوع خاص میباشد.
پاسخ
#4
یکی از مواردی که نظر فقیه در آن به نظر حجت نبوده و وارد شدن به بحث مصادیق است رویت با چشم مسلح در اول ماه است که برخی از فقهاء آن را رویت دانسته و حکم به عید می کنند
از موارد دیگر ثمره این بحث در قبله است که مرحوم خویی انحراف تا 20 درجه را مبطل نماز نمی دانند و مرحوم بروجردی نیز تا 45 درجه و... که این اختلاف به اختلاف در مصداق بر می گردد.
پاسخ
#5
جناب مومن بانظر شما در خصوص بحث رویت موافقم و بنظر میرسد رویت هلال واقعا از مصادیق بارز موضوعات است ولی بحث میزان انحراف از قبله میتواند ناشی از اختلاف مبنائی در فتوا باشد و البته در طول زمان از 14 قرن پیش تا امروز نیز تحت الشعاع توسعه مساحت حرم و شهر مکه قرار گیرد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم اجمال حکم در مثال معروف آیه حتی یطهرن ولو با اختلاف قرائات Payam_Khajei 0 45 19-بهمن-1402, 00:48
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نحوه جریان قاعده حل از نظر آیت الله سیستانی و آیت الله زنجانی Payam_Khajei 1 62 25-دي-1402, 20:41
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کتاب الصلاه آیت الله سیستانی mohammadniroumand 0 155 10-مهر-1402, 19:01
آخرین ارسال: mohammadniroumand
  اختلاف شدید در کلمات مرحوم آقای خویی رحمه الله در ملاک صدق زیاده و نقیصه رکوع و سجود یا علی مدد 0 176 5-خرداد-1402, 23:08
آخرین ارسال: یا علی مدد
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 612 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  نقد نظر آیه الله زنجانی در عدم وجوب احتیاط بر خنثی مشکله حسین بن علی 4 2,946 28-دي-1401, 23:41
آخرین ارسال: علاوی
  بررسی اشکال مانعیت عجز عرفی از تقیید در تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه میرزا مرتضی 0 371 4-خرداد-1401, 22:40
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  نکته علمی:  حمل بر تقیه گاهی می تواند جمع عرفی باشد نه مرجح مومن 2 409 9-اسفند-1400, 00:42
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  حل مشکل اختلاف نسخ کتب اربعه حسین بن علی 0 275 12-دي-1400, 13:45
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نوآوری علمی:  تفصیل عجیب آیت الله سیستانی در دوران بین تعیین و تخییر حسین بن علی 0 356 10-آذر-1400, 09:07
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان