امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حجیت هر دو دلیل متعارض
#1
مرحوم اصفهانی فرموده اند در تعارض خبرین متعارضین احتمال دارد بگوئیم هر دو حجتندچون مقتضی حجیت اثباتا تمام است چون فرض اطلاق دلیل حجیت نسبت به هر دو است و گرنه اصلا تعارض شکل نمی‌گرفت. مقتضی حجیت ثبوتا هم تمام است چون ملاک حجیت احتمال مطابقت با واقع است و در هر کدام از اطراف تعارض، فی حد نفسه، وجود دارد.
مرحوم اصفهانی ابتداء این بیان را امر غیر قابل رد دانسته‌اند و حتی می‌فرمایند مرحوم آخوند در مجلس بحث به آن ملتزم شده‌اند. ولی بعد فرموده‌اند درست است که مقتضی تمام است و احتمال صدق در هر دو طرف معارضه وجود دارد، اما حجیت در امارات سنخی از حجیت است که قابل تعدد نیست یعنی نمی‌تواند در اطراف متعدد و با علم اجمالی به عدم مطابقت یکی از آنها با واقع منطبق شود چون آنچه در بین هست تنجز واقع واحد است یعنی مکلف می‌داند اگر واقعیتی در بین باشد بیش از یک واقعیت نیست و معنا ندارد این واقعیتی که اگر باشد واحد است در ضمن دو چیز محقق باشد. منجزیت خبر یعنی بر فرض اصابت با واقع مکلف معذور نیست و اینجا که مکلف می‌داند حتما بیش از یک واقعیت وجود ندارد و بر فرض اصابت به آن مکلف معذور نیست و لذا هر دو دلیل نمی‌توانند مصاب به واقع باشند. قضیه شرطی حجیت حتی در موارد علم تفصیلی به کذب هم وجود دارد یعنی حتی در مورد خبر معلوم الکذب می‌توان گفت اگر این خبر کاذب نبود و احتمال اصابت به واقع داشت حجت بود با این حال حجیت در ضمن آن هیچ وقت محقق نمی‌شود. پس همان طور که این قضیه شرطی در ضمن خبر معلوم الکذب محقق نمی‌شود، در مورد علم اجمالی به کذب یکی از دو خبر، دو تنجز و دو فعلیت تنجز محقق نخواهد شد چون فرض این است که اگر واقعیتی هم باشد یکی بیشتر نخواهد بود. حجیت اماره جایی است که احتمال فعلیت علی کل تقدیر وجود داشته باشد یعنی باید یک واقع محتملی در بین باشد تا حجیت فعلی شود. در شبهات بدوی چون همیشه احتمال وجود واقعیتی در بین هست که اگر باشد آن خبر با آن واقع مطابق است حجیت فعلی می‌شود اما در فرض علم اجمالی به کذب یکی از آن دو، نمی‌توان گفت واقعیتی که اگر باشد یکی است که با دو تنجز و فعلیت، واصل و منجز شود. درست است که هر کدام از اطراف را در نظر بگیریم محتمل الصدق است اما یکی از آنها هم محتمل الصدق نیست. پس در حقیقت مقتضی ثبوتی برای حجیت، وجود واقعیت است. اگر واقعیت محتمل یکی است حجیت هم یکی است و احتمال اصابت هم مقتضی حجیت نیست بلکه شرط تاثیر مقتضی است. و گرنه احتمال مصادفت با واقع در خیلی چیزها وجود دارد در حالی که آنها حجت نشده‌اند و این نشان می‌دهد ملاک حجیت برای شارع، ایصال به واقع است و در جایی که واقعیت (اگر باشد) یکی است ایصال شیء واحد و تنجز شیء واحد به دو چیز متضاد معنا ندارد. دو کاشف متضاد نمی‌توانند بالفعل کاشف از واقعیت واحد باشند و نمی‌توانند مکشوف واحد داشته باشند در حالی فرض ما این است که اگر هم واقعیتی باشد یکی است نه متعدد پس این دو اماره که ملاک حجیت در آنها کاشفیت است اینجا نمی‌توانند حجت باشند.جلسه شصت و یکم ۱۸ دی ۱۳۹۷
 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مساله جدید: مقتضای دلیل واجب موسع نسبت به وجوب بدار در فرض احتمال عروض ماتع محمد خداپرست 3 371 30-دي-1401, 23:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم اجرای اصل برائت در ناحیه شرطیت حجیت مهدی خسروبیگی 1 284 10-تير-1401, 16:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  عرض ذاتی بودن مسائل، دلیل خروج منطق از علم اصول حسین بن علی 0 1,153 25-آبان-1398, 23:28
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عدم حجیت فتوای فقیه بر عامی مهدی خسروبیگی 0 1,440 9-تير-1398, 18:51
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  حجیت علتی که تخصیص خورده مهدی خسروبیگی 4 4,634 14-اسفند-1397, 13:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای معقول حجیت تخییری مهدی خسروبیگی 0 1,725 3-اسفند-1397, 11:36
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  دلیل حاکم شارح مدلول جدی دلیل محکوم مهدی خسروبیگی 0 1,557 27-بهمن-1397, 19:16
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  حجیت اخبار مسلم عامه در صورت عدم ردع مهدی خسروبیگی 0 1,623 20-بهمن-1397, 12:35
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جعل حجیت برای فرد مردد مهدی خسروبیگی 1 2,394 13-بهمن-1397, 15:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم حجیت حکم غیر مشهور در مسائل عام البلوی مهدی خسروبیگی 0 1,590 15-دي-1397, 18:17
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان