امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: خطای در تطبیق در مقام امتثال
#1
گاهی مولا امر به یک کبری میکند مثلا اکرم العلماء ؛ نکتۀ مهم این است که اولا امر به اکرام علماء به تعداد علماء یعنی زید و بکر و عمرو و ... منحل میشود و ثانیا باید دانست که تحریک به امر کلی بدون تطبیق امکان پذیر نیست یعنی ابتداء باید در ذهن مکلف تطبیق کبری بر صغری صورت گیرد تا تحریک محقق شود.
حال اگر مکلف در مقام تطبیق خطا نموده و خیال کرد فلان شخص زید عالم است در حالی که او در واقع عمرو عالم بوده است و طبیعتا تحریکی که در او ایجاد شد ناشی از تصوری امری بود که برای اکرام زید است نه امری که به اکرام عمرو است ؛ سئوال این است که اگر در مواردی که قصد امر معتبر است چنین خطاهایی اتفاق بیاقتد مخل به صحت عمل است یا خیر ؟
نظیر این مثال در شریعت در رمضان است که شارع امر که به روزه ماه رمضان نموده و این امر به تعداد روزهای ماه منحل میشود حال اگر شخص به قصد امری که به روزه روز دوم است روزه گرفت و حال آنکه در واقع روز اول امر بوده و امر روز دوم هنوز نرسیده حکم روزۀ او چیست ؟
به نظر می رسد واضح است عقلائیا این مقدار خطاهای در تطبیق مخل به صحت عمل نیست البته فرض این است که قصد او این نبوده که اگر مثلا روز اول است روزه نگیرد و قصد مقید به روز دوم باشد .
برگرفته از درس اصول استاد شبیری مورخ 21اسفند 97
پاسخ
#2
مگر در قصد امتثال امر باید دقیق روشن باشد که چه امری در حال امتثال است؟ این خود بحث جداگانه‌ای است!
به عبارت دیگر این که ما قصد امتثال امر را در تعبدیات واجب می‌دانیم چه ملازمه‌ای با این نکته دارد که مکلف باید آن امری که قصد امتثالش را دارد بالخصوص در قصدش تعیین کند؟ آیا صرف قصد امتثال امر در مورد جاری (می‌خواهد روز اول باشد یا دوم یا ...) کافی نیست؟ اگر کافی باشد، اصلا شبهه‌ای پیش نمی‌آید که بخواهیم با نگاه عقلائی حلش کنیم.
پاسخ
#3
(21-اسفند-1397, 18:34)سید محسن حائری نوشته: مگر در قصد امتثال امر باید دقیق روشن باشد که چه امری در حال امتثال است؟ این خود بحث جداگانه‌ای است!
به عبارت دیگر این که ما قصد امتثال امر را در تعبدیات واجب می‌دانیم چه ملازمه‌ای با این نکته دارد که مکلف باید آن امری که قصد امتثالش را دارد بالخصوص در قصدش تعیین کند؟ آیا صرف قصد امتثال امر در مورد جاری (می‌خواهد روز اول باشد یا دوم یا ...) کافی نیست؟ اگر کافی باشد، اصلا شبهه‌ای پیش نمی‌آید که بخواهیم با نگاه عقلائی حلش کنیم.
کیفیت امتثال امری است که به عهدۀ عقلاء گذاشته شده است یعنی شارع مقدس امر و نهی نموده و با سکوتش کیقیت امتثال دستورات خود را به مکلفین واگذار کرده است لذا اگر عقلاء این امتثال را کافی بدانند مساله حل میشود ولی اگر کافی ندانند یا شک کنند بحث به شکل دیگری دنبال میشود پس توجه به بنائ عقلاء در مقام امتثال مهم است و نباید بدون توجه به آن مسأله را دنبال کرد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دوران بین تقیه بودن کبری و تقیه بودن تطبیق آن مسعود عطار منش 0 552 19-دي-1399, 20:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تطبیق قاعده تبدیل مانوس به نا مانوس مسعود عطار منش 0 868 25-فروردين-1399, 21:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  عینیت امر و نهی در مقام تحریک مسعود عطار منش 2 2,681 24-بهمن-1397, 07:58
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تطبیق موضوع بعهدۀ عقل است یا عرف(تکمیل شده) مسعود عطار منش 3 3,486 2-بهمن-1397, 14:46
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نکته علمی:  عدم صحت تمسک به عمومات و اطلاقات روایاتی که در مقام بیان فروعات یک مطلب است شاهرود شهر معلمان دین و اخلاق 0 4,290 8-خرداد-1392, 01:00
آخرین ارسال: شاهرود شهر معلمان دین و اخلاق

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان