امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اصل عملی در ارتباطیت یا عدم ارتباطیت نوافل
#1
مسئله این است که اگر از روایات نتوانستیم ارتباطیت یا عدم ارتباطیت نوافل را نتیجه بگیریم، اصل عملی چه اقتضایی دارد؟ ارتباطیت یعنی اینکه به عنوان مثال هشت رکعت نمازی که به عنوان نافله ی ظهر قرار داده شده است حتما با هم خوانده شود و اگر کسی دو رکعت یا چهار رکعت از آن را بخواند، کفایت از خواندن نافله نمی کند. عدم ارتباطیت نیز بدین معناست که هر کدام از نماز های دو رکعتی از بین این هشت رکعت نمازی که به عنوان نافله ی ظهر است، مطلوبیت مستقل دارد و وابسته به خواندن تمام هشت رکعت نیست. حال به بیان اصل عملی در این بحث پرداخته می شود:
شک در ارتباطیت یا عدم آن داشته باشیم، صاحب جواهر فرموده است که اصل عدم ارتباطیت است[1]. بحث داخل در اقل و اکثر می شود، شک داریم که شارع شرط کرده است اینکه شش رکعت دیگر هم خوانده شود یا اینکه تقید آن به رکعات بعد مشکوک باشد، تقید اکثر است و اقلّ متیقن است. برائت می گوید که تقیدی در کار نیست؛ لذا فرمایش صاحب جواهر متین است.


پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم موضوعیت سفر در اسقاط نوافل سید رضا حسنی 0 37 17-اسفند-1397, 18:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  سقوط نوافل نماز های چهاررکعتی در اماکن اربعه سید رضا حسنی 0 37 17-اسفند-1397, 18:47
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  از میان نوافل مرتبه، کدامیک افضل است؟؟ سید رضا حسنی 0 71 9-اسفند-1397, 10:42
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اصل عملی در جواز یا عدم جواز تقدیم خطبه های نماز جمعه بر زوال سید رضا حسنی 0 117 14-دي-1397, 16:30
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  تفاوت عملی شرط وجوب و شرط واجب سید رضا حسنی 0 158 29-آذر-1397, 14:38
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان