ارسالها: 11
موضوعها: 7
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
16-فروردين-1398, 23:25
(آخرین تغییر در ارسال: 16-فروردين-1398, 23:51 توسط آسدهادی.)
یکی از رویدادهای تلخ در بلایای طبیعی و سیلاب های اخیر، جان باختن تعدادی از انسانها همجنین احشام و حیوانات است
فرع فقهی مبتلا به برای ساکنان، امدادگران و به ظور خاص طلاب حاضر در این مناطق اینکه از یک سو سیلاب یا بهتر بگوئیم گل-آب جاری در مناطق ئ شهرها و روستا ها قطعا مضاف بوده و آب مضاف پایین دست نیز با برخورد با مردار بالادست، یا حتی به دلیل برخورد سیلاب با فاضلاب های منازل در شهر و روستا بالاخره این سیلاب نجس میشود
حال تکلیف طهارت و نجاست شهر و روستاها و ... چیست؟
جالب اینکه بنا بر نقل استاد شب زنده دار، این فرع فقهی یکی از دغدغه های مهم اهل قم در سیل سالهای دور بوده است!
انسانم آرزوست . . .
ارسالها: 11
موضوعها: 7
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 3
سپاس شده 2 بار در 2 ارسال
موارد زیر میتواند به عنوان پاسخ یا حداقل مطلعی برای مباحثه دوستان باشد:
1. عدم انفعال آب مضاف بسیار زیاد جز در محدوده نزدیک مردار (نظیر آنچه فقها در مثال عدم نجاست لوله های نفت فرموده اند)
2. عدم تنجیس بهخاطر استلزام عسر و حرج
3. انصراف ادله تنجس از موارد انچنینی (ماف کثیر و سیلاب)
انسانم آرزوست . . .
ارسالها: 1,026
موضوعها: 427
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 498
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
غیر از راه حلهایی که دوست عزیز بیان نمودند دو راه حل دیگر به ذهن حقیر می رسد که البته ممکن است درست نباشد :
1-ارتکاز یا سیرۀ متشرعه :بعید نیست اگر به متدینین و متشرعه ای که در محل سیلاب حضور دارند و یا در زمانهای گذشته حضور داشتند ولی از بحثهای دقیق علمی آگاه نیستند و به ارتکاز خود رفتار می کنند سئوال کنیم ذغذغه ای نسبت به نجاست و طهارت ندارند و همینطور اب دریا یا ...
2-تقریر معصوم : بعید نیست با قدری تتبع کشف کنیم چنین حوادثی یا امثال چنین مثالهایی در مرأی و مسمع معصومین علیهم السلام هم اتفاق می افتاده و روال طبیعی بر اجتناب و حساسیت نسبت به نجاست و طهارت های این چنینی نبوده .
ارسالها: 172
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 155
سپاس شده 79 بار در 59 ارسال
اصل این که این آبها را به طور قطعی مضاف شمردهاید محل تأمل است.
آب مضاف، (بر خلاف ظاهر لفظش) آبی نیست که چیزی به آن اضافه شده باشد، بلکه این تعبیر اصطلاح است برای آبی که به خاطر قاطی شدنش با چیزهای دیگر، دیگر عرفا آب نباشد و صدق آب نکند.
لذا آبی که کاملا خاکی باشد و کاملا قهوهای شده باشد، هر چند مقدار زیادی خاک با آن قاطی شده، اما از آنجایی که عرفا کماکان «آب» است، آب مضاف نیست و حکم آب مضاف ندارد.
مثال روشن آب مضاف، «شربت» است که عرف دیگر به آن آب نمیگوید.
ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
این مطلب را امروز از استاد شهیدی پرسیدم
ایشان در جواب فرمودند: بسیاری از این آبها مضاف نیست بلکه همینکه می گویند این آب، یعنی عرفا آب است و همین ملاک برای مطلق بودن است، هرچند که بسیاری گل در آن باشد. بله گاهی همانند آنچه گفته می شوددر پلدختر رخ داده مقدار گل اینقدر زیاد است که به آن آب گفته نمی شود بلکه به آن گل روان می گویند، که در این صورت سیلاب مضاف خواهد بود.
(علاوه بر اینکه برخی از فقهاء و یساعده الدلیل، آب مضاف را تنها در همان مقدار که با نجس برخورد کرده نجس می دانند.
این اشکال در چاه های نفتی که لوله حفاری به دست کافری خورده باشد نیز مطرح است.)
ارسالها: 11
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: اسفند 1397
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال
سیلاب و امثال آن آب مضاف محسوب نمیشود رودخانه ها و دریا ها هم در بسیاری موارد و بهنگام طغیانها و طوفانهائی که حادث میشود گل آلود شده و برنگ خاک در می آیند اما عرفا همه آنها را آب می دانند و کسی آب مضاف تلقی نمیکند علاوه بر اینکه در اینگونه موارد باید به موضوع قبح تکلیف ما لایطاق نیز توجه داشت . شریعت اسلام شریعت سمحه سهله است
ارسالها: 1,026
موضوعها: 427
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 498
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
به نظر میرسد همانطور که برخی علماء هم فرمودند عرف دقیق ملاک است یعنی عرفی که خودش به تسامح خودش اذعان نداشته باشد . برای این که روشن شود عرف دقیق به این آبها آب میگوید یا آب گل نباید به تعابیری که در حالت عادی بکار می برد توجه کنیم چون در مقام تفکیک آب از آب گل نیست یعنی ممکن است بگوید آب تا سقف خانه ها بالا آمد که در این جمله در مقام تفکیک آب مطلق از آب مضاف نیست تا از این تعبیر شاهد بر مطلق بودن بیاوریم لذا باید از عرف این گونه سئوال کرد : آیا این آب است یا آب گل . بنده خیال می کنم با آن تصاویری که ما از تلویزیون دیدیم عرف قطعا بین این دو تعبیر آب گل را انتخاب میکند اللهم الا ان یقال که تعبیر آب گل هم دال بر مضاف بودن نیست .