امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آراء و مبانی اصولی استاد شهیدی
#1
دوستان لطف کنند آراء و نظرات اصولی استاد که مهم و تأثیرگذار در فقه است را در این بخش درج نمایند. تا ان شاء الله مجموعه مفیدی برای همه طلاب مخصوصا کسانی که در کلاس استاد جدید الورود هستند گردآوری شود.
در این بخش نظریات استاد را نقد نفرمائید،برای این کار موضوع جداگانه ای را ایجاد نمایید.
حتی المقدور به مهمترین دلیل ایشان به طور موجز اشاره نمایید.
پاسخ
 سپاس شده توسط حاجی ، سید حسینی
#2
استاد استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه و استصحاب عدم ازلی را قبول ندارند.
پاسخ
 سپاس شده توسط وکیلی ، مسعود عطار منش
#3
بنابر نظر استاد در حکومت اصل سببی بر مسببی تسبب شرعی لازم نیست بلکه ملاک علاج عرفی است یعنی اصل دریک طرف مورد شک درطرف دیگر را علاج کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#4
به نظر استاد در دو حادث زمانی که شک در تقدم و تاخر آنها داریم استصحاب در معلوم التاریخ جاری نمیشود و در نتیجه استصحاب در مجهول التاریخ بلامعارض جاری می گردد.
اگر هر دو مجهول التاریخ بودند دو استصحاب با هم تعارض می کنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط HAMZEH ، مسعود عطار منش
#5
استاد استصحاب فرد مردد را جاری میدانند ومیفرمایند که هرچند عنوان اجمالی موضوع اثر نیست اما برای جریان استصحاب کافی است.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#6
به نظر استاد اگر درخطاب شارع امر درکنار امور مستحبه ذکر شود ظهورش دروجوب از بین نمیرود مگر آنکه امور مستحبه به حدی باشد که برای خطاب سیاقی درست شود مبنی براینکه مولی درمقام بیان آداب ومستحبات است که دراینصورت به قرینه سیاق ،ظهور امر دروجوب از بین میرود.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#7
به نظر استاد عمل مشهور نه جابر ضعف سند است نه جابر دلالت حدیث و همچنین اعراض مشهور موجب ضعف سند و دلالت نمی شود. این مطلب با مراجعه به کلمات مشهور روشن می شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#8
استاد خبر ثقه را از باب تعبد به اخبار حجت میدانند.و وثوق به مضمون حدیث را شرط نمی دانند حتی اگر ظن بر خلاف محتوای خبر ثقه داشته باشیم باز هم خبر حجت می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#9
(7-اسفند-1391, 13:19)حاجی نوشته: استاد استصحاب در شبهات حکمیه وجودیه و استصحاب عدم ازلی را قبول ندارند.

استصحاب درشبهات حکمیه را به دلیل تعارض استصحاب عدم جعل زائد با استصحاب بقاء مجعول واستصحاب عدم ازلی رابه خاطر عرفی نبودن قبول نمیکنند.
پاسخ
 سپاس شده توسط وکیلی ، مسعود عطار منش
#10
استاد شهیدی استصحاب در شبهات حکمیه جزئیه را قبول دارند، لذا میفرمایند استصحاب حکمی جزئی محکوم استصحاب موضوعی می شود لکونه اصلا مسببیا
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ثمرات تتخییر اصولی سید رضا حسنی 0 355 24-اسفند-1397, 01:01
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  معنای تخییر فقهی و اصولی و فرق آن ها سید رضا حسنی 0 355 17-اسفند-1397, 19:21
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اشکال  اشکال به مبنای استاد شهیدی در تزاحم در واجبات ضمنیه ابو الخیر 0 711 10-ارديبهشت-1397, 09:16
آخرین ارسال: ابو الخیر
  نقد نظر استاد در تزاحم سید محمد صادق رضوی 5 2,065 19-اسفند-1396, 08:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی  اشتباهات خلیفه اول در مسئله فدک در کلام استاد شهیدی دام عزه ابو الخیر 1 1,275 30-دي-1396, 20:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  «تقریر»  درس خارج اصول استاد شهیدی سال تحصیلی 96-1395 بحث استصحاب احمدرضا 117 60,990 27-فروردين-1396, 11:58
آخرین ارسال: احمدرضا
  استاد شهیدی:نظر میرزای قمی در مورد مقصودین بالافهام صحیح است العبد 17 29,747 17-فروردين-1393, 21:27
آخرین ارسال: مهدی قنبریان
  تبیین نظریه استاد شهیدی راجع به انحلال در جعل سید حسین منافی 0 2,896 2-اسفند-1392, 12:41
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  اشکالی به استاد در استصحاب عدم کونها اُختاً رضاعیّۀ سید حسین منافی 0 2,971 23-شهريور-1392, 17:36
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  استاد شهیدی:در رجال انسدادی هستیم وکیلی 2 5,753 16-فروردين-1392, 09:37
آخرین ارسال: سید محمود فریمانه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان