امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بدون خطاب
#1
اگر شخصی یک جزئ از مرکب را فراموش کرد مثل سوره در نماز ، مرحوم شیخ انصاری قائل شده اند به اصاله البطلان و دلیل این مطلب را این دانسته اند که همان چیزهایی که برای شخص متذکر جزء است برای شخص ناسی هم جزئ است لذا این شخص ترک جزء نموده و ما دامیکه دلیل عام یا خاصی از شارع مبنی بر عدم لزوم اعاده نیاید اصل بر بطلان است . ایشان در ادامه علت این مطلب را ( که اجزاء مربوط به متذکر و ناسی تفاوتی ندارد) عدم امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی دانسته اند چون شخص ناسی غافل از نسیان خود است لذا متوجه خطاب ایها الناسی نمیشود یا اگر متوجه شود در واقع از غفلتش بیرون آمده و متذکر میشود .
 راه حلهای متعددی برای امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی بیان کرده اند که به یکی اشاره می کنیم :
مرحوم آخوند می فرماید ناسی با توجه به اینکه خود را(علی الفرض) ناسی نمی داند فکر می کند ملتفت است و خطابی که به ملتفتین متوجه است را به خود می گیرد و قهراً به ماعدای منسی تحریک میشود لذا اصلا نیازی نیست برای ناسی خطاب مستقلی آورد چون غرض از خطاب که تحریک به سمت مطلوب بود خود بخود حاصل است.
پاسخ
#2
این توضیح مرحوم آخوند به معنای «امکان تکلیف ناسی به ما عدای منسی عنه» نیست، بلکه بدین معناست که نیازی به چنین تکلیفی نیست، چرا که غرض (انبعاث عبد) حاصل است، لذا عدم تکلیف مولی به ما عدای منسی عنه مشکلی جهت تحصیل اغراضش ایجاد نمی‌کند. نه این که تکلیف کرده است!
پاسخ
#3
(21-فروردين-1398, 12:02)سید محسن حائری نوشته: این توضیح مرحوم آخوند به معنای «امکان تکلیف ناسی به ما عدای منسی عنه» نیست، بلکه بدین معناست که نیازی به چنین تکلیفی نیست، چرا که غرض (انبعاث عبد) حاصل است، لذا عدم تکلیف مولی به ما عدای منسی عنه مشکلی جهت تحصیل اغراضش ایجاد نمی‌کند. نه این که تکلیف کرده است!

مقصود این که بهر حال شارع چنین چیزی را از ناسی می خواهد و اراده یا طلب دارد و اگر هم نکند میتواند عقابش کند ولو عنوان تکلیف بر آن صدق نکند چون این که بنده لفظ تکلیف را بکار بردم شاید تعبیر خود مرحوم آخوند نباشد لذا اصراری بر آن ندارم .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  امکان اثبات حق شفعه با تمسک لاضرر مسعود عطار منش 7 1,241 4-خرداد-1402, 10:24
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  دو بیان برای تعلق تکلیف به خارج یا همان معنون مسعود عطار منش 1 1,874 11-بهمن-1401, 17:09
آخرین ارسال: علی آمنی
  لغو بودن بحث از امکان اخد قصد امر در متعلق امر مسعود عطار منش 0 142 7-بهمن-1401, 19:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان اشتغال در شک در اصل تکلیف مسعود عطار منش 0 373 29-مهر-1401, 21:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف مسعود عطار منش 0 262 23-اسفند-1400, 20:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  امکان اهمال ثبوتی در جعل مسعود عطار منش 0 221 17-دي-1400, 21:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان اشتغال در برخی موارد شک در اصل تکلیف مسعود عطار منش 5 1,056 14-دي-1400, 14:55
آخرین ارسال: صدرا
  نکته علمی:  امکان تکلیف ناسی به ماعدای منسی1 مسعود عطار منش 2 2,944 18-اسفند-1397, 13:12
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  گره خوردن امکان ثبوتی به امکان اثباتی مسعود عطار منش 0 1,910 6-اسفند-1397, 14:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  تعلق تکلیف به امر خارج از محل ابتلاء مسعود عطار منش 0 2,128 30-آبان-1397, 16:29
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان