21-فروردين-1398, 20:28
مشهور بین فقها این است که ادعای مدعی باید جزمی باشد تا در دادگاه مسموع باشد و اگر جزمی نباشد به او اعتنا نمی شود. ولی بزرگانی از جمله علامه در تحریر در مسأله اشکال کرده است. استاد قائینی می فرمایند به نظر ما دلیلی بر اینکه دعوا باید جزمی باشد نداریم و حداقل در باب قتل دلیل بر خلاف آن داریم. مثلا در روایت آمده است« سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْقَسَامَةِ هَلْ جَرَتْ فِيهَا سُنَّةٌ فَقَالَ نَعَمْ خَرَجَ رَجُلَانِ مِنَ الْأَنْصَارِ يُصِيبَانِ مِنَ الثِّمَارِ فَتَفَرَّقَا فَوُجِدَ أَحَدُهُمَا مَيِّتاً فَقَالَ أَصْحَابُهُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّمَا قَتَلَ صَاحِبَنَا الْيَهُودُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَحْلِفُ الْيَهُودُ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ يَحْلِفُ الْيَهُودُ عَلَى أَخِينَا [وَ هُمْ] قَوْمٌ كُفَّارٌ قَالَ فَاحْلِفُوا أَنْتُمْ قَالُوا كَيْفَ نَحْلِفُ عَلَى مَا لَمْ نَعْلَمْ وَ لَمْ نَشْهَدْ فَوَدَاهُ النَّبِيُّ ص مِنْ عِنْدِهِ » که در این روایت انصار با اینکه جزم به ادعای خود نداشتند« قَالُوا كَيْفَ نَحْلِفُ عَلَى مَا لَمْ نَعْلَمْ وَ لَمْ نَشْهَدْ» ولی طرح دعوا کردند و پیامبر صل الله علیه و آله هم رسیدگی کردندجلسه 101 19/01/98