1-ارديبهشت-1398, 10:26
(آخرین تغییر در ارسال: 1-ارديبهشت-1398, 10:28 توسط حسین بن علی.)
جمع بین نهی کراهی و تحریمی در یک نهی
استاد شهیدی فرمودند:
در مواردی که با یک نهی، از دو چیز نهی شده که یکی از آنها قطعا مکروه است آیا می توان نهی را در فرد دوم به معنای حرمت دانست. مثل «نهی النبی عن لبس الحریر للرجال و النساء
مبانی در دلالت نهی بر حرمت بر این مطلب تاثیر دارد.
مبنای مرحوم آخوند: نهی ظهور وضعی در حرمت دارد: طبق این مبنا در این صورت نهی مجازی بوده و استفاده حرمت از آن مطلقا صحیح نیست.
مبنای استاد: نهی ظهور اطلاقی در حرمت دارد که در این صورت دلالت به تعدد دال و مدلول است و استفاده حرمت در آن مانعی ندارد همانطور که طبق مبنای مرحوم امام و مرحوم خویی در مساله، نتیجه اینگونه است.
استاد شهیدی فرمودند:
در مواردی که با یک نهی، از دو چیز نهی شده که یکی از آنها قطعا مکروه است آیا می توان نهی را در فرد دوم به معنای حرمت دانست. مثل «نهی النبی عن لبس الحریر للرجال و النساء
مبانی در دلالت نهی بر حرمت بر این مطلب تاثیر دارد.
مبنای مرحوم آخوند: نهی ظهور وضعی در حرمت دارد: طبق این مبنا در این صورت نهی مجازی بوده و استفاده حرمت از آن مطلقا صحیح نیست.
مبنای استاد: نهی ظهور اطلاقی در حرمت دارد که در این صورت دلالت به تعدد دال و مدلول است و استفاده حرمت در آن مانعی ندارد همانطور که طبق مبنای مرحوم امام و مرحوم خویی در مساله، نتیجه اینگونه است.