امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: عدم صحت تقیید مطلق در مقام حاجت
#1
حضرت استاد شب زنده دار حفظه الله در درس فقه خود فرمودند: جمع بین مطلق و مقیّد، حمل مطلق بر مقید و تقیید مطلق است اما استاد ما حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری بین مطلق ها تفصیل قائل می شدند و می فرمودند اگر مطلقی در مقام حاجت بیان شده باشد و این مطلق را امام علیه السلام برای عمل فرد فرموده باشند، دیگر قابل تقیید نیست و مقیدهای بعدی حمل بر استحباب می شود.
به عنوان مثال برای تطهیر کوز و إناء روایات وارد شده است که «اغسله» اما یک روایت امر به غسل ثلاث مرّات کرده است از آنجایی که روایاتی که یک بار غسل را بیان کرده، به اصحاب ذوی الحاجة گفته شده دیگر قابل تقیید به روایت ثلاث مرات نیست و ثلاث مرّات حمل بر استحباب می شود.
در مقابل این کلام امثال مرحوم محقق خویی قرار دارند. ایشان بدون تفصیل مطلق را بر مقید حمل می کنند زیرا رویه ی بیان احکام تدریجیت بوده و در یک جا مطلق را بیان کرده اند که در بعد مقیدش را بگویند هر چند که مطلق قبلی در مقام حاجت باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
(2-ارديبهشت-1398, 08:32)فطرس نوشته: حضرت استاد شب زنده دار حفظه الله در درس فقه خود فرمودند: جمع بین مطلق و مقیّد، حمل مطلق بر مقید و تقیید مطلق است اما استاد ما حضرت آیت الله شیخ مرتضی حائری بین مطلق ها تفصیل قائل می شدند و می فرمودند اگر مطلقی در مقام حاجت بیان شده باشد و این مطلق را امام علیه السلام برای عمل فرد فرموده باشند، دیگر قابل تقیید نیست و مقیدهای بعدی حمل بر استحباب می شود.
به عنوان مثال برای تطهیر کوز و إناء روایات وارد شده است که «اغسله» اما یک روایت امر به غسل ثلاث مرّات کرده است از آنجایی که روایاتی که یک بار غسل را بیان کرده، به اصحاب ذوی الحاجة گفته شده دیگر قابل تقیید به روایت ثلاث مرات نیست و ثلاث مرّات حمل بر استحباب می شود.
در مقابل این کلام امثال مرحوم محقق خویی قرار دارند. ایشان بدون تفصیل مطلق را بر مقید حمل می کنند زیرا رویه ی بیان احکام تدریجیت بوده و در یک جا مطلق را بیان کرده اند که در بعد مقیدش را بگویند هر چند که مطلق قبلی در مقام حاجت باشد.
در تایید فرمایش آقای حائری و پاسخ به فرمایش آقای خوئی می توان گفت :
تحصیص و تقیید در واقع یک نوع جمع عرفی است و در مورد مذکور اگر چه مصلحت تدریج احکام تقیید این چنینی را هم معقول می کند ولی وجه جمع عرفی تر این به نظر می سد که دلبل ثلاث مرات حمل بر استحباب شود .
البته باید خصوصیات مورد در مثالهای مختلف لحاظ شود چون ممکن است دلیل مقید به نحوی باشد که حملش بر استحباب غیر ممکن یا غیر عرفی باشد ولی خلاصه علی وجه الاطلاق نمی توان فرمایش آقای خوئی را پذیرفت .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال:  دایره شمولیت الفاظ عام یا مطلق سید رضا حسینی 0 256 16-اسفند-1400, 17:14
آخرین ارسال: سید رضا حسینی
Lightbulb مساله جدید: مقام اول: اصل تشریع مطهریت ازاله عین از حیوان 83068 3 8,257 5-دي-1393, 04:08
آخرین ارسال: hadi

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان