امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اعتماد به روایات محمد بن سنان و اثبات وثاقت وی در بیان استاد گنجی
#1
استاد می فرمایند: آنچه در مورد محمد بن سنان به نتیجه رسیده ایم این است که محمد بن سنان آدم خوبی بوده است ولی زبان تیزی داشته است. بعضی ها اینطور هستند آدم های خوبی هستند ولی  زبان تیزی دارند گنده گویی می کنند و ربما متهم به دروغ گویی و غلو می شوند. او در مقابل صفوان می گفته است که مسائل اعتقادی و فکری ها را از من سوال کنید و فقه را از صفوان بپرسید. صفوان هم می گویند که یرید أن یطیر ...این طور آدم ها خیلی اوقات به خود خیلی اعتماد دارند و وقتی رفیق حسابی نداشته باشند و با آدم های قوی ارتباط نداشته باشند فکر می کنند که هر چه فکر می کنند درست است. این اخلاق اخلاق بدی است. به نظرما این اخلاق بد را داشته است ولی نمی توان انکار کرد که انسان فاضل و عالمی نیز بوده است. یک چیز هایی را می فهمیده است و قبول داریم و بعضا هم چیز های خوبی نقل کرده است و درست هم می فهمیده است و لذا گاهی او را متهم به غلو می کردند یا کذاب می نامیدند. لکن در ذهن ما این است که فرمایش شیخ مفید در ارشاد و این همه روایات أجلاء که از محمد بن سنان روایت کرده اند، دال بر این است که ایشان ثقه است. البته گفتیم انکار نمی کنیم که زبان تیز و اخلاق بدی داشته است و لذا کثیرا متهم شده است. بعضی حرف های او حرف های دقیق و عمیقی نیز بوده است ولی مردم نمی توانستند تحمل کنند و می گفتند او دروغ می گوید. خلاصه اینکه سند این روایت علی المبنی است. صاحب جواهر نیز این روایت را که ذکر می کند می گوید «فی القوی» به ذهن می زند که محمد بن سنان را قبول دارد. ممکن هم است که به دلیل اینکه همه راویان آن از اجلاء هستند این گونه گفته است. نمی دانیم شاید مراد ایشان این باشد که قوی یعنی از صحیح هم بالاتر؛ کلام ایشان خیلی روشن نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مسعود عطار منش
#2
می شود بفرمایید مستندشان برای این نتیجه گیری ها چه بوده؟این که آدم خوبی بوده اما زبان تیز و اخلاق بد و اعتماد به نفس زیادی داشته؟؟!!
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مسعود عطار منش
#3
(30-فروردين-1398, 23:48)محمود رفاهی فرد نوشته: می شود بفرمایید  مستندشان برای این نتیجه گیری ها چه بوده؟این که آدم خوبی بوده اما زبان تیز و اخلاق بد و اعتماد به نفس زیادی داشته؟؟!!

سلام علیکم. استاد فرمودند با ملاحظه مجموع روایاتی که از ایشان و درباره ایشان رسیده است می توان بدین نتیجه رسید.
پاسخ
#4
به هر حال، در مطلبی که ابتدا نقل کردید، گویی عبارت صفوان (لقد هم ان یطیر ...)به گنده گویی و اعتماد به نفس زیادی ربط داده شده است. اگر شاهد ادعای اعتماد به نفس زیادی و ..، این عبارت صفوان باشد، ظاهرااین عبارت اجنبی از آن ادعا است. طیران، را معمولا به غلو معنی می کنند (چنانکه از غالین، به طیاره تعبیر می شود) و ربطی به آن ادعاها ندارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اصل بر لزومی بودن احکامی که در روایات بیانیه آمده اند خیشه 0 86 28-آبان-1402, 21:57
آخرین ارسال: خیشه
  رد معیاری که برای جزئیت و شرطیت بیان شده توسط استاد گنجی خیشه 2 235 15-مهر-1402, 07:30
آخرین ارسال: خیشه
  بحث تکلم در اثنا اقامه و اختلاف روایات و انحاء جمع بین انها خیشه 0 166 18-ارديبهشت-1402, 19:47
آخرین ارسال: خیشه
  نظر استاد گنجی در مورد شهادت ثالثه خیشه 2 280 8-بهمن-1401, 08:57
آخرین ارسال: خیشه
  تذکری برای تعطیلات تابستان توسط استاد گنجی سید رضا حسنی 0 1,750 4-تير-1398, 16:50
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  قاعده ای در استفاده ی وجوب یا استحباب اعمال در روایات سید رضا حسنی 1 2,630 10-دي-1397, 08:35
آخرین ارسال: مومن
  مراد از ساعه در روایات نماز جمعه سید رضا حسنی 0 1,887 19-آذر-1397, 17:25
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  جمع بین افضلیت نماز جمعه و احوطیت ظهر در بیان استان گنجی سید رضا حسنی 0 2,038 9-آذر-1397, 16:40
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  توصیه استاد گنجی به طلاب در باب ولایت فقیه سید رضا حسنی 0 2,345 1-آذر-1397, 14:10
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بیان اقوال در باب ولایت فقیه در بیان استاد گنجی سید رضا حسنی 0 2,683 1-آذر-1397, 14:08
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان