امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد نظر آیه الله زنجانی در عدم وجوب احتیاط بر خنثی مشکله
#1
بر فرض خنثی طبیعت ثالثه نباشد و مردد بین زن و مرد باشد؛ آیا احتیاط بر او لازم است؟؟

آقای زنجانی فرمودند: احتیاط لازم نیست؛ زیرا
 اولا احتیاط در اینگونه موارد حرجی است
ثانیا: علم اجمالی به ثبوت تکالیف رجال و نساء در حق او محقق نمی شود زیرا خطابات از او انصراف دارد یعنی ولو واقعاً مرد است ولی خطاب رجل از او انصراف دارد.
ثالثا: اصلا به نظر ما علم اجمالی منجز نیست  به جهت روایاتی ماننند « کل شی فیه حلال و حرام فهو لک حلال»
مناقشات استاد در کلام آیه الله زنجانی
1- در مورد انصراف:
 ما وجه انصراف را (بنا بر این فرض که خنثای مشکل فی علم الله یا زن است و یا مرد است) متوجّه نشدیم و اگر این گونه باشد باید بگویید از خنثای غیر مشکل هم این خطابات انصراف دارد و از کسی هم که تغییر جنسیت داده است منصرف است یعنی شما ادعای انصراف به متعارف می کنید و تغییر جنسیت هم متعارف نیست. و لذا این وجه صحیح نیست.
2- در مورد حرج:
اولا:  ایشان لاحرج را رافع محرّمات نمی دانند و برخی از احکام مثل حرمت لبس حریر مربوط به محرمات است.
ثانیاً: و أصلاً چه وجهی دارد که با «لاحرج» بیش از مقداری که حرجی است از منجّزیت علم اجمالی رفع ید کنیم یعنی علم اجمالی منجّز است مگر در مواردی که به حرج شخصی منجرّ شود و وجهی ندارد که «لاحرج» تمام منجّزیت علم اجمالی را بردارد.
3- در مورد عدم وجوب احتیاط:
ایشان در شبهات تحریمیه به صحیحه عبدالله بن سنان «کل شیء فیه حلال و حرام فهو لک حلال» تمسّک کردند و فرمودند صحیحه شامل أطراف علم اجمالی می شود و لذا علم اجمالی در شبهات تحریمیه (غیر از موارد منصوصه مثل مائین مشتبهین و ثوبین مشتبهین و موارد مشابه آن) منجّز نیست؛ و لکن همه جا شبهه تحریمه نیست و گاهی شبهه در علم اجمالی وجوبیه است مثل وجوب نماز در غیر لباس حریر اگر مرد باشد و وجوب ستر جسد در حال نماز، اگر زن باشد و ستر بر زن واجب است «و یحفظن فروجهن، یدنین علیهم من جلابیبهن» و لذا این بیان در شبهات تحریمیه است در حالی که استدلالی که بیان شد اختصاصی به شبهات تحریمیه ندارد و شبهات وجوبیه را هم شامل می شود. علاوه بر این که به نظر ما صحیحه از شبهات تحریمیه محصوره انصراف دارد زیرا ارتکاز عقلائی نمی پذیرد که شارعی که خمر را حرام می کند در فرض علم اجمالی تجویز کند که هر طرف حتّی طرفی که خمر وجود دارد را انسان مرتکب شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید محسن حائری
#2
فارغ از بحث انصراف به نظر دیگر اشکالات بر ایشان وارد نیست؛ زیرا ایشان در شبهات وجوبیه به لا حرج تمسک می کنند که گاها همانند آنچه در بحث انسداد گفته شده موجب رفع احتیاط می شود و در شبهات تحریمیه نیز به روایت کل شیئ ... تمسک می کنند ولذا اشکالی به بیان آیه الله زنجانی وارد نخواهد شد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی هادی اسکندری 1 504 1-فروردين-1399, 02:16
آخرین ارسال: مَنْ راسُ مٰالِه الرّجاء
  صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری هادی اسکندری 0 205 26-بهمن-1398, 11:52
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  فتوا به وجوب اتیان بیش از پنج نماز در صلوات یومیه!!! هادی اسکندری 0 191 25-بهمن-1398, 20:46
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  فساد قول قائلین به حرمت و وجوب حرکات خروجیه از مکان مغصوب هادی اسکندری 0 199 20-بهمن-1398, 18:46
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  عدم وجوب پرداخت خمس زمین خریداری شده در پردیسان و امثال آن در دیدگاه آقای سیستانی هادی اسکندری 0 180 28-دي-1398, 19:17
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  محاوله‌ی از آیت الله شاهرودی؛ بسط ید حاکم جامعه‌ی مسلمین در بالا بردن مبلغ دیه‌ی کافر هادی اسکندری 0 280 28-آذر-1398, 17:51
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  آیت الله شاهرودی: تخیر بین اصناف دیه صحیح نیست هادی اسکندری 0 281 28-آذر-1398, 17:34
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نکته علمی  عدم ظهور « ان الله یبغض ...» در حرمت حسین بن علی 1 1,382 5-شهريور-1398, 22:13
آخرین ارسال: peyman
Lightbulb نکته علمی  مجتهد گاهی باید در موضوعات نیز نظر بدهد (اختلاف نظر استاد با آیه الله سیستانی و..) حسین بن علی 4 1,983 23-فروردين-1398, 12:57
آخرین ارسال: peyman
  نکته علمی  تعارض حدیث لا تعاد با ادله وجوب اعاده حسین بن علی 0 1,095 12-دي-1397, 00:12
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان