امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلالت احادیث باب برائت با توجه به مردم زمان حضور معصوم
#1
You:
در حین مطالعه احادیث برائت، یک اشکالی به ذهنم رسید و آن این که:
در خصوص احکام شرعی: مردم زمان عصر معصوم که قبل از فحص کردن اجرای برائت نباید می کردند و بعد از فحص هم که اصلا شبهه آن ها از بین می رفت.
پس معنا ندارد که برای مردم زمان معصوم که مشافهین اصلی خطاب هستند، بگوییم در شبهات برائت دارند.
پس یا خطاب در روایات مخصوص مردم زمان غیبت می باشد یا جهل و عدم علم در این روایات، شامل جهل بسیط به احکام شرعی نمی باشد.
الا ان یقال: که احادیث شامل شک در موضوعات و احکام می باشد و عام است.منتها یک فرد آن در سابق مصداق نداشته و بعدها مصداق پیدا کرده.در این صورت در فرد متجدد هم حکم عام اجرا می شود.
آیا واقعا عمومیت عام باقی می ماند یا عام انصراف در افراد موجود در زمان خطاب پیدا می کند؟!
کلا درباره این تحلیل نظرتان چیست؟
پاسخ
#2
مخصوصا این که معمولا اشخاصی که امام این احادیث را به آن ها می فرمودند، توانایی رسیدن به محضر امام را داشته اند.
وقتی امام به این راویان حدیث می فرمایند کل شی لک طاهر یا حلال یا می فرمایند لا تنقض الیقین بالشک ممکن نیست که شامل شبهه حکمیه هم بشود.
خصوصا راویانی مثل زراره و محمد بن مسلم که به کرات امام را می دیدند.
می توان تک تک روایات را بررسی کرد.فکر نمی کنم بتوان تصور کرد که وقتی امام به زراره امر می فرمایند به مفاد این احادیث، اراده شبهه حکمیه را هم کرده باشند.

این اشکال نه تنها در برائت بلکه در مورد شبهات حکمیه تمام اصول عملیه و قواعد فقهیه مستنبط از احادیث جاری است الا احادیث احتیاط. چرا که احتیاط موضوعش عدم وجدان دلیل است و منوط به فحص نیست برعکس سائر اصول عملیه و قواعد فقهی در شبهات حکمیه.
مثلا در استصحاب هم این اشکال جاری است.
(در ضمن مقید نشدن در روایات به بعد فحص هم مویدی است که روایات شامل شبهات حکمیه نمی شوند)
به نظرتان اشکال مهمی نیست؟
پاسخ
#3
از همه این ها مهمتر در مورد شبهات حکمیه(قبل و بعد فحص) دوران امر بین تخصیص و تخصص است و تخصص مقدم است.
این خیلی مهمه.دوران امر بین تخصیص و تخصص است و تخصص مقدم است.
چه جوابی به این اشکال ممکنه که داده بشود؟!
امیدوارم مدیر کانال عنوان بحث را تغییر بدهند به: «شمول احادیث اصول عملی و قواعد فقهی نسبت به شبهات حکمیه»
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تفاوت برائت عقلی و شرعی hadi 4 5,042 9-بهمن-1395, 12:50
آخرین ارسال: مهاجر
  سوال  اطلاق نسبت به فرد نادر یا معدوم در زمان خطاب amirabas 0 2,375 28-فروردين-1392, 12:39
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان