8-اسفند-1391, 13:06
به نظر حضرت استاد شهیدی اگر بنا بود انسدادی شویم، تنها می توانیم قول به کشف را بپذیریم نه حکومت را. بنا بر کشف، ما قطع می یابیم که شارع طریقی را مثلا عمل به اخبار مظنون را معتبر می دانسته. اما اگر حکومت را بپذیریم، هیچ دلیل معتبری از جانب شارع کشف نمی گردد. بلکه با ممکن نبودن احتیاط تام، عقل حکم به احتیاط ناقص می کند.
این تبعض در احتیاط مسئله ای است که در نظامات اجتماعی خصوصا در حدود و قضا قابل پذیرش نیست. تبعض در احتیاط اساسا در امور اجتماعی ممکن نیست. و منجر به تعطیلی آنها می گردد. با این نکته قطع پیدا می کنیم که شارع حتما طریقی را اعتبار نموده است.
این تبعض در احتیاط مسئله ای است که در نظامات اجتماعی خصوصا در حدود و قضا قابل پذیرش نیست. تبعض در احتیاط اساسا در امور اجتماعی ممکن نیست. و منجر به تعطیلی آنها می گردد. با این نکته قطع پیدا می کنیم که شارع حتما طریقی را اعتبار نموده است.