امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
علی القاعده بودن تعدی از مرجحات منصوصه
#1
استاد قائینی می فرمایدترجیح در هر صورت خلاف قاعده است چه مثل ما که مقتضای قاعده را تساقط دانستیم و چه مثل مرحوم آخوند که مقتضای قاعده مستفاد از روایات را تخییر دانستند. پس ترجیح در هر صورت خلاف قاعده است و لذا مقتضای اصل این است که در اعمال مرجحات فقط به همان مقداری اکتفاء شود که دلیل داریم و بیش از آن نمی‌توان از اصل تساقط یا تخییر رفع ید کرد و البته این به لحاظ اصل تساقط یا اطلاق ادله تخییر است اما بنابر اصل ثانوی عدم تساقط و دوران امر بین تعیین و تخییر، که روایت دارای مزیت حتما حجت است و در حجیت تخییری و حجیت روایت فاقد مزیت شک است، مقتضای قاعده تعدی از مرجحات منصوصه است.جلسه 130اصول
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حیثی بودن اوامر محمد خداپرست 0 161 26-آذر-1401, 11:16
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  روایت مثبت عقلی بودن قدرت بر آب برای وضو رضا اسکندری 0 237 30-آذر-1400, 09:16
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  ثمره مقدور بودن جامع بین مقدور و غیر مقدور مهدی خسروبیگی 7 957 27-آذر-1400, 15:05
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  نکته علمی:  عرض ذاتی بودن مسائل، دلیل خروج منطق از علم اصول حسین بن علی 0 1,153 25-آبان-1398, 23:28
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان