16-تير-1398, 10:46
(آخرین تغییر در ارسال: 16-تير-1398, 10:48 توسط محمود رفاهی فرد.)
1-اجمالا این که مولفات حدیثی اصحاب به اصول و مصنفات تقسیم میشود روشن است. اما این که اصل به چه معنایی است و چه تفاوتی با مصنف دارد محل بحث قرار گرفته است. یکی از محققین معاصر احتمال داده است که مراد از اصل در بین اصحاب، مانند صحیح در بین عامه باشد. یعنی کتابی که مورد اتفاق و اعتماد اصحاب است. عبارت شیخ در عده در بحث خبر واحد (... و کان راویه ثقه) هر معنایی داشته باشد بر خلاف این وجه به نظر میرسد. چرا که صرف وجود حدیث در اصل را برای اعتبار آن کافی ندانسته اند.
2- آیا اصول، مضبوط بوده است؟
در رجال شیخ طوسی، در مواردی روایت جمیع اصول مطرح شده است (روی جمیع الاصول/یروی جمیع مصنفات الشیعه و اصولهم). همچنین در تهذیب در ذیل حدیثی مینویسند ان متن هذا الحدیث لا یوجد فی شیء من الاصول المصنفه. (همچنین ن ک نجاشی، مدخل محمد بن عبد الله حمیری)
اما از سوی دیگر،مرحوم شیخ در مقدمه ی فهرست تصریح میکنند که ..فان تصانیف اصحابنا و اصولهم لا تکاد تضبط لانتشار اصحابنا فی البلدان...
2- آیا اصول، مضبوط بوده است؟
در رجال شیخ طوسی، در مواردی روایت جمیع اصول مطرح شده است (روی جمیع الاصول/یروی جمیع مصنفات الشیعه و اصولهم). همچنین در تهذیب در ذیل حدیثی مینویسند ان متن هذا الحدیث لا یوجد فی شیء من الاصول المصنفه. (همچنین ن ک نجاشی، مدخل محمد بن عبد الله حمیری)
اما از سوی دیگر،مرحوم شیخ در مقدمه ی فهرست تصریح میکنند که ..فان تصانیف اصحابنا و اصولهم لا تکاد تضبط لانتشار اصحابنا فی البلدان...