15-مهر-1398, 08:18
در بحث معاطات، مرحوم شیخ روایت انما یحلل الکلام و یحرم الکلام را مطرح میکند و چهار احتمال مطرح میکند. طبق احتمال اول معنا این گونه است که سبب تحلیل و تحریم لفظ است. بعد مرحوم شیخ و مرحوم خویی و مرحوم اصفهانی اشکال گرفته اند که تخصیص اکثر لازم میآید. زیرا مثلا با رضاع حلیت و حرمت هم لازم میآید و یا سائر موارد.
استاد سید احمد مددی فرمودند: این اشکال وارد نیست. زیرا مورد روایت امور ایقاعی انشائی اعتباری است و ربطی به رضاع و امثال آن ندارد تا اشکال تخصیص اکثر لازم بیاید.
تاریخ 9/7/98 جلسه 11.
استاد سید احمد مددی فرمودند: این اشکال وارد نیست. زیرا مورد روایت امور ایقاعی انشائی اعتباری است و ربطی به رضاع و امثال آن ندارد تا اشکال تخصیص اکثر لازم بیاید.
تاریخ 9/7/98 جلسه 11.