16-مهر-1398, 09:07
برگرفته از درس خارج فقه، ۹8/07/۱5
تبعیض یا عدم تبعیض در حجیت وابسته به این است که آیا نکته ای که بخشی از روایت را از حجیت ساقط کرده است، به سایر فقرات روایت تسری می کند یا تسری نمی کند. ضمن دو مثال مطلب را توضیح می دهیم:
تبعیض یا عدم تبعیض در حجیت وابسته به این است که آیا نکته ای که بخشی از روایت را از حجیت ساقط کرده است، به سایر فقرات روایت تسری می کند یا تسری نمی کند. ضمن دو مثال مطلب را توضیح می دهیم:
1- ممکن است در بخشی از روایت، ظهور امر در وجوب باشد و ما آن را حمل بر استحباب کنیم؛ زیرا مثلا در بیان حکم اخلاقی می باشد. روایت هم مثلا یک مقام بیشتر ندارد و بعید است که مثلا صدر آن در مقام بیان نکتهی اخلاقی باشد و ذیل آن در مقام بیان نکتهی فقهی باشد. بنابراین در ذیل روایت هم ظهور امر در وجوب از بین می رود.
2- گاهی ممکن است راوی در ذیل روایت اشتباه کرده باشد. اشتباه راوی در ذیل روایت باعث نمی شود که بگوییم راوی در صدر روایت هم اشتباه کرده است.
مثلا اخبار زیادی داریم که موت شوهر قبل از دخول را منصف می دانند که خبر زراره هم یکی از آن هاست. شیخ طوسی در تهذیب می فرماید روات اشتباه کرده اند و مرگ را با طلاق خلط کرده اند.
اشتباه روات در ذیل ملازمه ای با اشتباهشان در صدر روایت ندارد.