امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته علمی: راه های بیان ترخیص از سوی شارع در موارد علم اجمالی
#1
اگر علم به اصل تکلیف بود، و مکلف به مردد بین متباینین باشد، اصولیون در دو مقام بحث را مورد بررسی قرار داده اند:
1. مقام اول: مخالفت قطعیه
2. مقام دوم: موافقت قطعیه
در مورد موافقت قطعیه که آیا واجب است یا خیر؟ یک نظر آن است که اگر ترخیصی از سوی شارع نیامده باشد، موافقت قطعیه واجب است اما اگر ترخیصی گفته شود، دیگر موافقت قطعیه واجب نیست. 
حال بحث این است که شارع به چه صورت میتواند ترخیص را بیان کند؟
دو راه برای بیان ترخیص شارع بیان شده است:
راه اول: جعل بدل
 
نظر مرحوم نایینی آن است که شارع می­تواند یک یاز اطراف را به جای حکم واقعی قرار بدهد و آن را به عنوان بدل از واقع معرفی نماید که اگر همان واقع بود، که دیگر بحثی نیست و اگر واقع دیگری بود، شارع آن را به جای واقع می­پذیرد.[1] به عنوان مثال اگر در سفری که رفتن آن کمتر از 4 فرسخ است و برگشت آن بیش از 4ف رسخ که مجموع 8 فرسخ می­شود، شارع می­توان بگوید من صلاة  قصر را بدل از واقع قرار دادم.
راه دوم: اصول عملیه
 راه دیگر آن است که شارع از طریق اصول عملیّه ترخیص در ارتکاب بعض افراد بدهد که این راه را مرحوم نایینی قبول ندارند و امکان چنین راهی را نمی­پذیرد.


[1]. فوائد الاصول، محقق نایینی، ج4، ص25.
پاسخ
#2
سوالی که در بحث هست آیا جعل بدل به معنای پذیرش علت تامه بودن علم اجملی برای وجوب موافقت قطعیه است ؟
پاسخ
#3
سلام
ظاهرا سوالتان خیلی روشن نیست!
وقتی که شما جعل بدل را بپذیرید این یعنی علم اجمالی نتوست موافقت قطعیه را ثابت کند پس علت تامه بودن علم اجمالی برای موافقت قطعیه به چه معناست؟!
لطفا روشن تر بفرمایید.
 
یک نکته ای که به نظر رسید این جا عرض کنم این که بحث مرحوم نائینی ظاهرا بحثشون در مقام ثبوت است، اما در مقام اثبات ادله چنین بینشی را یاری نمیکند. کما این که مرحوم شیخ اعظم انصاری قدس سره ادله مطرح شده را نمیپذیرند.
eitaa.com/hadith
پاسخ
#4
(17-مهر-1398, 12:23)فطرس نوشته: سوالی که در بحث هست آیا جعل بدل به معنای پذیرش علت تامه بودن علم اجملی برای وجوب موافقت قطعیه است ؟

بنده از همان زمان که رسایل می خواندیم نمی فهمیدم چگونه می شود علت تامه باشد وجوب احتیاط باشد ولی از طرفی احتیاط لازم نباشد و این در ذهن بنده تناقض است الا این که مراد از الفاظ معنایی غیر از معنای عادی و ظاهر آنها باشد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراد از بیان در قاعده قبح عقاب بلا بیان 89207 1 4,029 9-اسفند-1397, 08:57
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  شرط منجزینت علم اجمالی در کلام محقق نایینی ره 89207 0 1,622 23-بهمن-1397, 12:21
آخرین ارسال: 89207
  سؤال:  آیا علم اجمالی به جنس تکلیف صلاحیت بیانیت دارد؟ 89207 0 1,569 16-بهمن-1397, 20:16
آخرین ارسال: 89207

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان