ارسالها: 47
موضوعها: 36
تاریخ عضویت: بهمن 1392
اعتبار:
3
سپاس ها 12
سپاس شده 26 بار در 17 ارسال
15-آبان-1398, 21:01
(آخرین تغییر در ارسال: 15-آبان-1398, 21:02 توسط فطرس.)
حضرت استاد شب زنده دار در درس اصول به مناسبتی، حکم استفاده از رانت اطلاعاتی را مطرح فرمودند. ایشان در این باره فرمودند:
استفاده از اطلاعات برای معامله که از آن تعبیر به رانت اطلاعاتی می کنند، مشابه «تلقی الرکبان» است که برای خرید ارزان تر به خارج از شهر می روند و از کاروان های تجاری، کالای آنان را به قیمت کمتر خریده و در بازار شهر به بهای بیشتر می فروشند.
در فقه ، فتوای به کراهت تلقی رکبان داده شده است. استفاده از اطلاعات نیز شبیه همان است و نمی توان به حسب ادله اولیه فتوای به حرمت آن داد.
از این رو، برای اثبات حرمت آن باید به حکم حاکم و فرمان ولی فقیه تمسّک نمود.
ارسالها: 497
موضوعها: 239
تاریخ عضویت: فروردين 1397
اعتبار:
18
سپاس ها 1
سپاس شده 117 بار در 106 ارسال
منظور از اطلاعات کدام اطلاعات است؟ در روایات تلقی رکبان یک تعلیلی مطر ح شده است که تلقی رکبان نشود زیرا خداوند مسلمانان را از راه همدیگر رزق میدهد. لذا اگر کسی که خبر از قیمت شهر دارد تلقی الرکبان کند و با قیمت نازل از کاروانیان بخرد و به قیمت بالاتر در شهر بفروشد( همان دلال ) این تعلیل جاری نیست لذا از تلقی رکبان نهی شده است. آیا اطلاعاتی که در مورد معامله محقق میشود جلوی این تعلیل را میگیرد یا نه؟ ظاهرا باید تفصیل داد.
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
26-خرداد-1399, 05:15
(آخرین تغییر در ارسال: 26-خرداد-1399, 05:16 توسط علاوی.)
(18-آبان-1398, 19:26)خیشه نوشته: منظور از اطلاعات کدام اطلاعات است؟ در روایات تلقی رکبان یک تعلیلی مطر ح شده است که تلقی رکبان نشود زیرا خداوند مسلمانان را از راه همدیگر رزق میدهد. لذا اگر کسی که خبر از قیمت شهر دارد تلقی الرکبان کند و با قیمت نازل از کاروانیان بخرد و به قیمت بالاتر در شهر بفروشد( همان دلال ) این تعلیل جاری نیست لذا از تلقی رکبان نهی شده است. آیا اطلاعاتی که در مورد معامله محقق میشود جلوی این تعلیل را میگیرد یا نه؟ ظاهرا باید تفصیل داد.
(30-بهمن-1398, 08:47)مسعود عطار منش نوشته: تفصیل بین کجا و کجا؟ لطفا مثال بزنید .
مثل بورس، اگر فردی با رانت اطلاعاتی بفهمد که کدام شرکتها و نمادهای بورسی سود ده خواهند بود و کدام زیان ده و بر اساس آن اقدام به خرید و فروش سهام های بورسی کند
سبب می شود که بقیه که این اطلاعات را ندارد سهام های زیان ده باقی مانده را خریداری کنند و ورشکست شوند در حالیکه این خلاف تعلیل است «خداوند مسلمانان را از را همدیگر رزق می دهد»
+++++++++++++
(1-خرداد-1399, 16:19)مهدی خسروبیگی نوشته: آیا تحولات اخیر بازار بورس با موازین فقهی انطباق دارد؟ غلامعلی معصومینیا عضو شورای فقهی بورس:
نمیخواهیم بگوییم بورس قمار است، اما حاکمیت فضای موجود در بورس شباهت زیادی به این پدیده دارد. قمارباز با پذیرش ریسک بالا با سودای درآمد بادآورده اقدام میکند و این روحیه در فضاهای هیجانی نیز نمود پیدا میکند. آیا این وضعیت مطلوب اسلام است؟ آیا این عاقلانه است؟ مقصر اصلی این جریان مردم نیستند بلکه کسانی هستند که مروج این مسایل هستند.
با تغییرات روبنایی نمیتوان نظام مالی رایج را اسلامی نمود. نظام مالی مطلوب اسلامی نظامی است که پول را به بخش واقعی به گونهای اختصاص دهد که بیشترین نقش را در بخش واقعی داشته باشد و متناسب با زحمت هر فعال اقتصادی ماحصل تولید و ثروت را به او اختصاص دهد و این نظام فعلی اقتصادی حاکم در دنیا نمیتواند چنین کارکردی داشته باشد.
متن کامل گفتگو ? https://b2n.ir/696957
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2022
سخن فوق تأییدی بر این است رانت اطلاعاتی در نظام مطلوب اسلامی نمی تواند جای داشته باشد
ولی دو مطلب زیر ذیل خلاف نظر ایشان است. زیرا آیت الله مددی نظام دلالی را تأیید کرده و حوزه خراسان آن را مسیری برای کسب درآمد طلاب دانسته است
(17-خرداد-1399, 10:53)خیشه نوشته: در روایتی معروف که اسانید متعددى دارد و شاید بعضی از اسانید آن قابل اعتماد باشد آمده است: «تسعة أعشار الرزق في التجارةـ یا: «تسعة أعشار البرکة في التجارة» كه متن اول مشهورتر است ـ و انصافاً روایت بسیار شیرینی است؛ چرا که غیر از جهات بحث جواز و عدم جواز، متعرض ارزش تجارت و داد و ستد در اقتصاد هم شده است. کلمۀ «رزق» در این جا یا ممکن است به همان معنایی باشد که الآن به ذهن ما میرسد ـ یعنی رزقی که انسان به دست میآورد و مصرف زندگی اوست ـ، که در این صورت معنای روایت آن خواهد بود که: نود درصد این رزق از راه تجارت و داد و ستد است، نه از راه تولید خود شخص. احتمال دوم آن است که کلمۀ رزق کنایه از خود اقتصاد باشد؛ یعنی: اقتصاد هرچه مهم و هر گونه اقتصادی باشد ـ چه اقتصاد جامعههای کشاورزی، و چه جامعههای زراعتی - بالاخره باید در آن داد و ستد باشد، وگرنه رشد نمیکند، حتی در زمان ما که اقتصاد بیشتر جنبههای صنعتی و تولیدی یافته است، حتی اگر به دنبال همین اقتصاد تولیدی داد و ستد نباشد، رشد نمیکند.
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2043
نقل قول:زمان انتشار : ۲۴ خرداد ,۱۳۹۹ | ساعت : ۱۲:۰۱ | کد خبر : 957414 | پرینت
طلاب حوزه علمیه خراسان با مباحث بورس آشنا می شوند
مسئول مرکز مشاوره و مهارت آموزی حوزه علمیه خراسان از برگزاری دوره های مقدماتی و آموزش های تحلیل تکنیکال بورس در این مرکز خبر داد.
به گزارش شفقنا، سیدحامد عاملی با اعلام این خبر گفت: بنابر ضرورت هایی که درخصوص ارتقای دانش جامعه هدف در موضوع بورس احساس شد و با در نظر گرفتن تحقق هدف “اول دانایی، بعد انتخاب” جهت برگزاری این دوره ها از نوروز ۹۹ در اداره آموزش مهارتهای علمیکاربردی برادران مرکز مشاوره و مهارت آموزی حوزه برنامه ریزی شد.
او با اشاره به استقبال بیش از دویست نفر از علاقمندان به مباحث بورسی تا کنون، افزود: تمامی مراحل این دوره ها از اطلاع رسانی و ثبت نام تا برگزاری این دوره ها بصورت مجازی و آفلاین و با استفاده از امکانات پیام رسان های داخلی برگزار می شود.
مسئول مرکز مشاوره و مهارت آموزی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ۳ هزار و ۲۴۲ نفر ساعت خدمت آموزشی در موضوع بورس تاکنون از این مرکز دریاغت کرده اند، ادامه داد: باتوجه به رویکرد جهادی و غیرانتفاعی مرکزمشاوره و مهارت آموزی حوزه علمیه خراسان، هزینه دوره ها در حداقل میزان ممکن تعیین شده است.
عاملی ابراز کرد: با عنایت به درخواست های مکرر مخاطبان، ثبت نام مرحله چهارم این دوره ها در دو عنوان آموزش مقدماتی بورس و آموزش تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، بصورت فوق العاده از هفته آینده آغاز خواهدشد.
مسئول مرکز مشاوره و مهارت آموزی حوزه علمیه خراسان در پایان یادآورشد: علاقمندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام، با آیدی @EduAdmin در پیام رسان ایتا یا در ساعات اداری با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۰۰۸۸۸۰ تماس حاصل نمایند.
گفتنی است، علاقمندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره های مرکز مشاوره و مهارت آموزی حوزه علمیه خراسان در پیام رسان ایتا به آدرس اینترنتی https://eitaa.com/joinchat/4032888849C9cf82029b5 مراجعه کنند.
https://fa.shafaqna.com/news/957414/
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق