امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی
#1
اختصاص جریان حدیث لاتعاد به اجزاء و شرایط خود نماز در بیان آیت الله شاهرودی 

بنابر نقل استاد معظم آقای شهیدی پور، مرحوم آیت الله شاهرودی در کتاب قرائات فقهیه معاصره آورده‌اند که: لاتعاد ناظر به أجزاء و شرایط شرعی نماز بوده و نظارتی بر احکام دیگر ندارد. بنابر این اگر مکلف با جهل به مغصوب بودن ساتر در آن نماز گذارد، نمی توان نماز وی را با جریان حدیث لاتعاد تصحیح کرد؛ چرا که حدیث لاتعاد یا می‌بایست رافع شرطیّت اباحه ساتر باشد، یا رافع حرمت غصب و یا رافع شرطیت ستر تا نماز تصحیح شود، و رفع هیچ یک از این سه ممکن نیست، فلذا دلالت لاتعاد بر تصحیح نماز مذکور ناتمام است. و اما بیان عدم رفع سه حکم مذکور؛
اباحه ساتر حکم شرع نیست، بلکه حکمی است عقلی که از اجتماع «صل متسترا» و «لا تغصب» انتزاع می‌شود و این حکم عقلی مادامی که دو حکم مذکور وجود دارند، موجود خواهد بود و رفع آن محال خواهد بود؛ زیرا رفع شرطیت اباحه به معنای التزام به اطلاق أمر به نماز و جواز اجتماع أمر و نهی در مورد مذکور است.
و اما این‌که با حدیث لا تعاد دلیل نهی از غصب رفع شود تا در نتیجه حکم عقلی مذکور، سالبه به انتفاء موضوع شده و منتفی گردد، صحیح نیست؛ چرا که لا تعاد نظارتی بر احکام تکلیفیه‌ای چون حرمت غصب ندارد تا آن را رفع کند.
و اما این‌که دلیل لا تعاد اصل شرطیت ستر را رفع کند نیز ناتمام است؛ زیرا فرض این است که شخص مذکور جاهل به غصبیت ساتر است و عذر وی اخلال به شرطیّت اباحه است و نه اخلال به شرطیّت ساتر؛ فلذا خلاف ظاهر است شارع به خاطر غصبیّت ساتر، رفع ید از شرطیّت ستر کند و الا باید ملتزم می‌شدیم نماز عریانی مکلف در فرض ذکر شده صحیح است.
خلاصه این‌که: حدیث لاتعاد، شرطیّت اباحه ساتر که حکمی عقلی است را بر نمی‌دارد؛ زیرا شارع نمی تواند حکم عقل را کنار بزند.
و اما رفع منشأ حکم عقلی، یعنی حکم تکلیفی حرمت غصب نیز صحیح نیست؛ چرا که مازاد بر ظهور حدیث لاتعاد است.
و اما رفع شرطیّت ستر نیز ناصحیح است؛ زیرا مازاد بر عذر مکلف می‌باشد.
پاسخ
#2
مفاد"لاتُعادُ الصَّلاةُ الّا مِن خَمسَةٍ الطَّهُورِ و الوَقتِ و القِبلَةِ وَ الرُّکوعِ و السُّجُودِ"کاملا واضح و آشکار بیان میکند که لزوم اعاده صرفا محصور در اخلال به پنج مورد مذکور در روایت است و اباحه ساتر ولو مطابق بیان استاد،مستفاد از حکم عقل باشد(که نیست چرا که مستفاد از دو حکم شرعی است ولذا داخل در مفهوم سنت است که نمی تواند ناقض فریضه باشد) باز خارج از موارد مذکور است و با توجه به اسلوب حصری حدیث نمی تواند مخلّ به امتنان شارع در حکم به عدم اعاده باشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم وهن حدیث به واسطه اعراض مشهور هادی اسکندری 0 102 11-فروردين-1399, 13:57
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز تعجیز نفس از نماز اختیاری هادی اسکندری 0 113 9-فروردين-1399, 19:02
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  حکم نماز در مکان متقدم بر قبر معصوم هادی اسکندری 0 128 9-فروردين-1399, 18:59
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  حکم نماز در کشتی هادی اسکندری 0 123 7-فروردين-1399, 19:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  جواز نماز در درون مطلق وسائل نقلیه مشروط به رعایت شرائط اختیاریه نماز هادی اسکندری 0 115 7-فروردين-1399, 18:23
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  بطلان نماز فرد کرونایی در مسجد بنابر فتوای سید یزدی سید رضا حسنی 0 173 20-اسفند-1398, 17:49
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
Rainbow دوران بین نماز در دار غصبی بدون شرایط و نماز بیرون از آن با درک یک رکعت سید رضا حسنی 0 166 11-اسفند-1398, 16:03
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  التفات به غصب در اثنای نماز هادی اسکندری 0 170 1-اسفند-1398, 01:41
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  نقد قول به جریان ربای معاوضی در نقود رائجه هادی اسکندری 0 154 27-بهمن-1398, 22:38
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  صحت نماز در زمین غصبی از دیدگاه آیت الله شبیری هادی اسکندری 0 200 26-بهمن-1398, 11:52
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان