22-آبان-1398, 14:22
مرحوم خوئی برای عدم جواز اجرت بر افتا استدلال فرموده به آیاتی از قرآن مانند ﴿ قُلْ لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً﴾ و ﴿و مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين﴾ ایشان فرموده افتا از شعب منصب نبوت و امامت است. مستفاد از این آیات این است که اجر بر نبوت و امامت جایز نیست در نتیجه اجر بر شعب آن هم جایز نیست. قضا نیز از مناصب نبوت و امامت است واخذ اجرت بر آن جایز نیست. استاد قائینی می فرماید این آیات نهایتا دلالت دارند که اخذ اجرت نمی کرده اند نه اینکه جایز نباشد.خارج فقه31/6/98