امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقدم غرض تشریع زکات بر ظاهر روایات حصر زکات در موارد نه گانه
#1
Big Grin 
تقدم غرض تشریع زکات بر ظاهر روایات حصر زکات در موارد نه گانه


وجه سوم عنایت به غرض تشریع زکات است. یکی از اغراض تشریع زکات رفع فقر فقراء است «ان الله فرض للفقراء فی مال الاغنیاء ما یسعهم و لو علم ان ذلک لایسعهم لزادهم[1]»؛ و غیر از رفع فقر زکات مصارف هفت‌گانه‌ی دیگری دارد. و علت این‌که حضرت حق یک چهلم از درهم و دینارِ به حد نصاب رسیده را، متعلق زکات دانسته است این است که «ان الله عزوجل اخرج من اموال الاغنیاء بقدر ما یکتفی به الفقراء و لو اخرج الناس زکاة اموالهم ما احتاج احد[2]». حال که در زمان ما احتیاج و نیازها فزونی یافته، درهم و دیناری در بین نیست، قسمت معظمی از ‌انعام ثلاثه معلوفه هستند و نه سائمه، و قیمت گندم و جو نیز به قدری نیست که زکات آن‌ها رفع فقر فقراء که تنها یکی از مصارف ثمانیه زکات است- کند، چگونه می‌توان ملتزم به قول مشهور شد؟! آیا می‌توان ملتزم شد شارع مقدس خمس ارباح مکاسب را واجب کرده و نیمی از آن را مختص سادات فقیر و به غرض رفع فقر ایشان گردانیده است و در عین حال برای رفع فقر فقراء جامعه‌ی مسلمین از غیر سادات زکات را منحصر در موارد نه‌گانه‌ای کرده است که چنین وضعیتی دارند؟! به طور قطع شارع مقدس به فکر امروز نیز بوده و نسبت به اوراق نقدیه و زکات در این زمان عنایت داشته است. آیا می‌توان قائل به قول مشهور شد در حالی که لازمه‌‌ی این قول عملا تعطیل شدن زکاتی است که به عنوان یکی از ارکان خمسه اسلام قلمداد شده است.

درست است که روایت می گوید: «ان الله وضع فی اموال الاغنیاء ما یکفی الفقراء و لو علم انه لایسعهم لزادهم»، لکن روایات دیگری که گفته‌اند درهم و دینار باید یک سال تمام نزد شخص بماند تا متعلق زکات شود[1]، قرینه بر آن است که این روایات شامل شرائط امروز نمی‌شوند چرا که در زمان حاضر مردم نقود خود را در بانک ها سپرده گذاری می کنند و نگهداری این حجم از اموال در نزد خود آن هم به مدت یک سال تمام اصلا متعارف نیست. لذا به نظر ما  ظهور مجموع روایات زکات بیش از این نیست که خداوند برای فقراء در زمان حاضر نیز فکری کرده است که همان جعل عنصر متحرک یعنی بسط ید ولی امر مسلمین در جعل زکات است. حال اگر ولی امر مسلمین از راه‌های دیگری نظیر کمک متبرعان، صدقات مستحبه، فروش نفت و ... فقر فقراء را رفع کند، دیگر دلیلی بر تعلق زکات بر اوراق نقدیه وجود نخواهد داشت و دلیلی بر رعایت احتیاط وجوبی در دفع زکات نخواهیم داشت.


[1] وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج۹، ص۶۷، أبواب باب عدم استحباب الزکاه فی الخضر و البقول، باب۱۱، ح، ط آل البيت.








[1] وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج9، ص10، أبواب وجوب الزکاه، باب1، ح، ط آل البيت.
[2] راجع وسائل الشیعة، الشیخ الحر العاملي، ج9، ص146، أبواب ان الزکاه الواجبه فی الذهب و الفضه، باب3، ح، ط آل البيت.
پاسخ
#2
به نظر استاد ولی امر فقط می تواند زکات را بر اوراق نقدیه بگذارد یا اگر نیاز بود می تواند برای امور دیگری هم جعل زکات کند؟؟
وجه سوال ایناست که استاد به قدر متیقن از ادله تمسک کرده اند و قدر متیقن جعل ولی امر بر اوراق نقدیه است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حل فرع فقهی : روزه در سفر به قصد تشریع Payam_Khajei 0 40 19-بهمن-1402, 00:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 529 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  وجه تعدد روایات از یک راوی در بسیاری از موارد Payam_Khajei 0 74 28-مهر-1402, 21:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی روایات «القرآن نزل علی سبعۀ أحرف» حسین بن علی 0 356 25-دي-1401, 12:39
آخرین ارسال: حسین بن علی
  بررسی شمول اخبار علاجیه در موارد جمع عرفی میرزا مرتضی 2 287 20-خرداد-1401, 23:49
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  امکان تشریع قلبی میرزا مرتضی 1 384 2-اسفند-1400, 18:59
آخرین ارسال: میرزا مرتضی
  مبنای مهم شهید صدر در جمع بین روایات متعارض: مرجعیت ظاهر در تعارض نصوص مومن 0 410 11-بهمن-1400, 09:39
آخرین ارسال: مومن
  حیله های ربا مخالف قرآن و روایات است حسین بن علی 0 342 12-آذر-1400, 14:26
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تفصیل بین موارد اصاله عدم التخصیص لاثبات التخصص عرفان عزیزی 0 717 25-فروردين-1400, 11:10
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  کراهتِ در روایات و حرمت فقهی هادی اسکندری 0 1,618 16-فروردين-1399, 11:05
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان