امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«تقریر» مرحوم آخوند علم منطق را داخل در اصول می داند؟؟!!
#1
 در عین حال که مرحوم آخوند تداخل علوم را در بعض مسائل می پذیرد اما تداخل در همه مسائل به نحو تساوی یا عموم و خصوص مطلق، را نمی پذیرند؛ زیرا در صورت تساوی مسائل، یک علم تدوین می شود که جامع مسائل دو غرض باشد و وجهی برای تدوین دو علم نیست و در صورت عموم و خصوص مطلق بودن، مسائل اخص در علم مستقل بررسی می شود پس در علم اعم، این مسائل تکرار نمی شود پس از آنجا که علم منطق که غرض از آن عصمت از خطای در فکر است، انحصار به علم اصول ندارد هر چند که در غرض اصولی دخیل است؛ پس در علم جدایی تدوین می شود و دیگر در علم اصول تکرار نمی شود.
بنابر این هر چند که مسائل منطقی را مرحوم آخوند عرض ذاتی می داند؛ ولی این مباحث را داخل در مسائل علم اصول نمی داند؛ زیرا علم منطق به جهت استقلال غرض، در علم مستقلی تدوین شده و هر چند که مسائل منطقی اخص مطلق از مسائل اصولی است؛ اما وجهی برای اینکه جزء مسائل علم اصول نیز قرار بگیرد و تکرار شود، وجود ندارد. لذا به طور خلاصه می توان از علم منطق تعبیر به عرض غریب نمود؛ چرا که به جهت عمومیت ابتلا به آن و ترتب غرض مستقل بر آن، باید در علم مستقلی بررسی شود.[1]

[1]  کفایه الاصول، آخوند خراسانی، ج1، ص9.
پاسخ
 سپاس شده توسط مومن
#2
این مطلب بیان خوبی برای خروج علم منطق از اصول است اما مرحوم آخوند هیچ اشاره ای به آن نکرده است پس به نظر اشکال به مرحوم آخوند وارد باشد
پاسخ
#3
(23-آبان-1398, 20:29)مومن نوشته: این مطلب بیان خوبی برای خروج علم منطق از اصول است اما مرحوم آخوند هیچ اشاره ای به آن نکرده است پس به نظر اشکال به مرحوم آخوند وارد باشد

مرحوم آخوند به پاسخ اشاره کرده است آنجا که فرموده است وقتی تمایز علوم به غرض شد ممکن است دو علم در بعضی از مسائل تداخل داشته باشند که منطق و اصول هم در بعض مسائل تداخل دارند و بعضی مباحث منطق در اصول هم بحث می شود ولی اغراض متفاوت است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا محقق نائینی تعدد عنوان را موجب تعدد معنون می داند؟ محمد خداپرست 0 186 10-خرداد-1402, 17:47
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 189 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تبیین کلام مرحوم آخوند درتصویر تخییر بین اقلّ و اکثر محمد خداپرست 0 203 24-آذر-1401, 22:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  تهافت کلام مرحوم نایینی در انقلاب نسبت و اختصاص قرینیت عرفی به موارد تنافی ذاتی رضا اسکندری 2 759 20-دي-1400, 09:17
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر حسین بن علی 1 899 22-مهر-1399, 18:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 614 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکالات مرحوم امام به عوارض ذاتی در تعریف موضع علم مهدی خسروبیگی 0 1,073 21-بهمن-1398, 22:08
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم آخوند:تمایز علوم به تمایز موضوعات مهدی خسروبیگی 0 913 20-دي-1398, 16:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  عرض ذاتی بودن مسائل، دلیل خروج منطق از علم اصول حسین بن علی 0 1,153 25-آبان-1398, 23:28
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 1,164 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان