امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دچار اشکال شدن ترتب احکام شبهه مفهومیه در محدوده خاکستری الفاظ
#1
استاد شهیدی در بحث حقیقت وضع به وجود محدوده خاکستری در مورد الفاظ اشاره کردند که در آن برای الفاظ محدوده مشخصی تعیین نمی شود و لذا در بخشی از افراد علقه وضعی دچار اشکال می شود و با ایجاد اشکال در علقه وضعی، احکام شبهات مفهومیه مثل جریان برائت نیز دچار اشکال می شود. 

توضیح محدوده خاکستری الفاظ و همچنین علت اشکال در جریان احکام شبهات مفهومیه در ذیل ارائه می گردد.

در مورد مفاهیم مشکک مثل کوچک و بزرگ، جوان و پیر مرز مشخص وجود نداشته و دارای محدوده خاکستری است؛ یعنی این گونه نیست که قابل گفتن باشد که فلان شخص تا روز و ساعت فلان جوان بوده و بعد از آن جوان نیست بلکه مراحلی وجود دارد که جوان بودن یا نبودن او مشکوک است. البته مشکوک بودن به جهت عدم اطلاع از سن فرد نیست بلکه مشکل این است که نسبت به برخی سنین روشن نیست که جوان یا پیر گفته می شود. در مورد کوچک و بزرگ نیز همین گونه است و لذا اگر ظرف هایی وجود داشته باشد که از چند سانت شروع شده و به ترتیب بزرگ تر شوند تا به یک متر هم برسد، در این صورت در میان این ظروف، ظرف هایی وجود خواهد داشت که نمی توان به صورت قطعی یکی را کوچک و ظرف بعدی را بزرگ نامید بلکه محدوده ای خواهد بود که عرف کوچک یا بزرگ بودن را مشخص نمی کند. در محدوده مشکوک با توجه به اینکه نوع مردم متوجه نمی شوند، قرن أکید، هوهویت تصوری و مقبولیت ابراز معنا توسط لفظ دچار اشکال است. 

مثال فقهی این مطلب این گونه است که اگر چند ظرف آب وجود داشته باشد که از آب اول شروع شده و در هر کدام مقداری نمک ریخته شود که مقدار نمک مربوط به هر ظرف بیشتر از ظرف قبلی باشد، ظرف پایانی در نهایت به حدی  نمک خواهد داشت که قابل خوردن نیست. در این فرض قطعاً ظرف پایانی آب نمک بوده و در مورد آن آب به صورت مطلق صدق نمی کند. ظرف اول نیز قطعا آب مطلق است، اما اگر از ظرف ابتدایی به سمت ظرف پایانی حرکت شود، در وسط ظرف هایی وجود خواهد بود که نمی توان به صورت قطعی یکی از آنها را آب مطلق دانسته و ظرفی که بلافاصله بعد آن قرار دارد، آب نمک دانسته شود. عرف عام نیز در تعیین مصداق آب مطلق از آب نمک در ظرف هایی میانی دچار اشکال خواهد شد. در اینجا اشکال این است که شبهه مفهومیه از وضع نشأت می گیرد و الا اگر نامگذاری به آب یا آب نمک صورت نمی گرفت، شبهه مفهومیه ایجاد نمی شد بلکه روشن بود که از آب اول شروع شده و در هر کدام مقداری بیشتر از ظرف قبلی نمک ریخته شده است، اما شبهه مفهومیه از وضع لفظ آب یا آب نمک ناشی می شود. حال وقتی عرف عام نمی پذیرد که ظرف های میانی به صورت قطعی به آب مطلق یا آب نمک نامیده شود، وضع به معنای علقه وضعی وجود نخواهد داشت. و وقتی علقه وضعی بین لفظ و معنای آن وجود نداشته باشد، اجرای احکام شبهه مفهومیه مانند برائت در این محدوده با مشکل مواجه خواهد بود.

پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی Payam_Khajei 0 145 4-اسفند-1402, 13:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در تفصیل کفایه بین شک در وجود قرینه متصله و شک در قرینیت موجود Payam_Khajei 1 109 2-اسفند-1402, 22:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال آقای خویی در رجوع به اهل خبره(مثل لغوی) در امور حسیه Payam_Khajei 0 65 27-بهمن-1402, 21:33
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 174 18-بهمن-1402, 00:37
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اخذ علم به حکم در متعلق حکم و اشکال مشهور دور Payam_Khajei 0 112 8-آبان-1402, 14:12
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  مدرک قاعده اشتراک احکام بین عالم و جاهل Payam_Khajei 2 353 8-آبان-1402, 08:57
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 270 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به زمان حاضر موحدی اصل 0 324 21-آذر-1401, 15:12
آخرین ارسال: موحدی اصل
  اشکال آیت الله هاشمی شاهرودی در ریان لاتعاد در شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع شهبازی 0 316 10-بهمن-1400, 15:46
آخرین ارسال: شهبازی
  اشکال دقیق و بدیع به استصحاب استقبالی حسین بن علی 3 1,163 26-دي-1400, 18:46
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان