27-آبان-1398, 16:46
همانطور که سابقا عرض کرده بودم که قاعده احتمال و محتمل در همه جا جاری است، در این بحث نیز این قاعده دلیل بر این مطلب می باشد.
اگر حتی درصد اندکی به صحت دین یا مذهبی دیگر مثلا «دین الف»احتمال داده شود، در نتیجه اگر عملی در «دین الف» فوق العاده مهم و حائز اهمیت باشد، رعایت آن از مثلا ترک گناه صغیره ای در دین خودمان مهمتر و واجبتر می باشد.
یک مثال می زنم.یک یا چند درصد احتمال صحت ادیان یا مذاهبی را که در آن ادیان، صیغه کردن زناست و به شدت منفور خدای این ادیان می باشد. در حالی که در مذهب خود نهایتا امری مستحب و سفارش شده می باشد.
به همین خاطر اگر شخصی در پی رضایت خداوند باشد، این عمل نه تنها برایش مستحب نمی باشد بلکه ترکش بخاطر خدا لازم است.چرا که قاعده احتمال و محتمل در اعمال سائر ادیان هم جریان دارد. کما این که در داخل دین هم جریان دارد؛ با این تفاوت که در خارج از دین، برائت شرعی هم وجود ندارد که جلوی آن را بگیرد!
صیغه صرفا مثال بود که به ذهنم رسید و موضوعیت ندارد.فقط جهت مثال برای مطلب عرض کردم.
توجه دارید که این بحث در مورد پیروان سائر ادیان نسبت به احکام اسلام و تشیع نیز صادق است.یعنی آن ها نیز باید به بعض احکام دین ما بخاطر همین مطلب که ذکر کردم عمل بنمایند.
اگر حتی درصد اندکی به صحت دین یا مذهبی دیگر مثلا «دین الف»احتمال داده شود، در نتیجه اگر عملی در «دین الف» فوق العاده مهم و حائز اهمیت باشد، رعایت آن از مثلا ترک گناه صغیره ای در دین خودمان مهمتر و واجبتر می باشد.
یک مثال می زنم.یک یا چند درصد احتمال صحت ادیان یا مذاهبی را که در آن ادیان، صیغه کردن زناست و به شدت منفور خدای این ادیان می باشد. در حالی که در مذهب خود نهایتا امری مستحب و سفارش شده می باشد.
به همین خاطر اگر شخصی در پی رضایت خداوند باشد، این عمل نه تنها برایش مستحب نمی باشد بلکه ترکش بخاطر خدا لازم است.چرا که قاعده احتمال و محتمل در اعمال سائر ادیان هم جریان دارد. کما این که در داخل دین هم جریان دارد؛ با این تفاوت که در خارج از دین، برائت شرعی هم وجود ندارد که جلوی آن را بگیرد!
صیغه صرفا مثال بود که به ذهنم رسید و موضوعیت ندارد.فقط جهت مثال برای مطلب عرض کردم.
توجه دارید که این بحث در مورد پیروان سائر ادیان نسبت به احکام اسلام و تشیع نیز صادق است.یعنی آن ها نیز باید به بعض احکام دین ما بخاطر همین مطلب که ذکر کردم عمل بنمایند.