امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال و جوابی در مورد اعمال روش استقراء برای خروج مرسلات از ارسال
#1
استاد در تاریخ ۲\۷ فرمودند : گفته شد یکی از روشهای خروج مرسلات از ارسال روش استقراٰ است. اشکالی به این روش مطرح است و آن اینکه ولو تمام وسایطی که در این بین هستند از ثقات باشند نمیتوان از معلوم الاسم ها به مجهول الاسم تسری داد چون نسبت عدم ذکر راوی به ضعف قوی تر از نسبت آن با وثاقت بوده احتمال ضعیف بودن وی را بیشتر میکند . توضیح مطلب اینکه یکی از عوامل مهم عدم ذکر نام راوی عدم اهتمام و عدم اعتنا به وی و بالتبع فراموشی نام اوست و این عدم اهتمام و فراموشی در جایی که مروی عنه ضعیف باشد بیشتر از جایی اتفاق می افتد که ثقه باشد. اما پاسخ : این اشکال قابل دفع است به اینکه در. بسیاری از موارد احتمالاتی در مقابل مطرح میشود که با وثاقت انسب است و بعد از کسر و انکسار احتمال عدم اعتنا و فراموشی را خنثی می کند مثل این که همانطور که حاجي نوری فرموده تعبیر بعض اصحابنا بیشتر با بزرگی آن راوی سازگار است برخلاف تعبیر رجل یا عمن حدثه و... فلذا باید احتمالات بررسی شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#2
در کانال هایی که متن مکتوب تقریر درس های خارج اصول فقه استاد شبیری بارگزاری می شد مثل کانال

https://telegram.me/mjshobeiri2

از آغاز سال تحصیلی جاری 98-99 شمسی متن تقریرات بارگزاری نشده است. و تنها متن تقریرات مربوط به سال های قبل در کانال ها موجود است.
بنابراین اگرچه مطلبی را که فرموده اید در درس خارج اصول ایشان ذکر شده است ولی نمی دانم راهی برای دسترسی به متن مکتوب تقریر مطلبی را که ذکر کرده اید وجود دارد؟
اگر به صورت صوتی همچنان این دروس ضبط می شود تاریخ های دقیق تدریس مطلب فوق را اگر در اختیار داشته باشیم شاید بتوانیم لااقل فایل های صوتی را پیدا کرده و استفاده کنیم.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ناکارآمدی مسلک قرن اکید برای تحلیل وضع عام موضوع خاص مسعود عطار منش 0 39 3-فروردين-1403, 14:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موارد نیاز نبودن تاء تأنیث برای صیغۀ مؤنث مسعود عطار منش 0 53 5-اسفند-1402, 08:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 241 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وضع اسماء اوصاف برای اعم از مذکر و مؤنث مسعود عطار منش 0 87 18-بهمن-1402, 18:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال نقضی به دیدگاه شهید صدر در حقیقت استعمال مسعود عطار منش 0 47 22-دي-1402, 17:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ شهید صدر به آن مسعود عطار منش 0 47 9-دي-1402, 09:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 51 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ محقق خراسانی به آن مسعود عطار منش 0 67 2-دي-1402, 07:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال مسلک اعتبار در حقیقت وضع و راه حل مرحوم آقای روحانی مسعود عطار منش 0 122 26-آبان-1402, 19:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کافی نبودن عنصر قرن اکید برای تحلیل حقیقت وضع مسعود عطار منش 0 148 19-آبان-1402, 10:00
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان