امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی ادعای استحاله وضع عام موضوع له خاص
#1
در مورد استحاله وضع عام موضوع له خاص گفته شده است که مفهوم عام همانند مفهوم انسان حاکی از مابه الامتیاز افراد نیست بلکه حاکی از ما به الاشتراک افراد است و با این فرض امکان نخواهد داشت که با مفهوم انسان، مابه الاشتراک افراد تصور شده و لفظی در ازای مابه الامتیاز و خصوصیات فردی وضع شود؛ چون تصور ما به الاشتراک برای وضع لفظ به ازای مابه الامتیاز افراد کافی نیست کما اینکه تصور جنس مانند حیوان برای تصور انواع آن کافی نیست؛ چون صرفا حیوانیت به عنوان مابه الاشتراک تصور شده است و نمی تواند موجب وضع لفظی برای خصوصیت ناطق بودن باشد که مابه الامتیاز انسان از سایر حیوانات است و تصور نشده است.

استاد شهیدی در پاسخ از این اشکال فرموده اند: فردیت فرد به عوارض مشخصه آن نیست بلکه با اشاره به وجود آن است و لذا اگر مفهوم کلی دارای هزار قید نیز باشد، تا زمانی که اشاره به خارج نشده و از تعابیری همچون «آن» استفاده نشود، جزئی نخواهد شد ولو اینکه کلی منحصر به فرد باشد. البته تصور جنس برای تصور انواع متفاوت است؛ چون در مورد جنس، نوع زائد بر جنس دارای فصل است، اما فرد زائد بر جامع و کلی نیست بلکه فرد در صورتی است که کلی با اشاره به خارج همراه ولو اشاره ذهنی باشد. 
بنابراین لازم نیست که مفهوم فرد الانسان یا فرد النسبة الابتدائیه تصور شود؛ چون در این موارد نیز اشاره به خارج لازم است و به همین جهت تعبیر انسان، تصور شده و با این مفهوم به صورت انحلال به خارج اشاره می شود کما اینکه در مثالی زعیم که قصد نامگذاری فرزندان متولد شده در یک روز خاص را دارد، تعبیر «وضعت اسم علیّ للمولود فی هذا الیوم» را به کار برده و اشاره به افراد خارجی می کند که اسم هر یک از کودکان علیّ خواهد شد.

درس خارج اصول، 98/08/27
پاسخ
#2
این تعبیر که فردیت فردبه عوارض مشخصه نیست صحیح نیست باید گفته می شد فردیت فرد به عوارض نیست.چون اگرعوارض مشخصه گفتید یعنی عوارض وجودخارجی و التشخص للوجود لا للماهیه.خود تعبیر تشخص تعبیر (آن)که استادفرمودند را می رساند
پاسخ
#3
(1-آذر-1398, 10:36)مهدی خسروبیگی نوشته: این تعبیر که فردیت فردبه عوارض مشخصه نیست صحیح نیست باید گفته می شد فردیت فرد به عوارض نیست.چون اگرعوارض مشخصه گفتید یعنی عوارض وجودخارجی و التشخص للوجود لا للماهیه.خود تعبیر تشخص تعبیر (آن)که استادفرمودند را می رساند

مقصود این است که هر فردی را با هر مشخصه ای در نظر بگیرید مثل اینکه فلان قد، فلان رنگ، فلان شکل و ... موجب نمی شود که انحصار داشته باشد. بلکه فردی با هزار قید نیز می تواند کلی باشد ولو اینکه فعلا فردی نداشته باشد.
بنابراین به نظر می رسد که مقصود استاد این است که مشخصاتی که افراد خارجی را تعیین می کند، انحصار ایجاد نمی کند بلکه مشخصات همراه با اشاره موجب انحصار است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی امکان وضع تعیینی استعمالی مهدی منصوری 0 59 10-بهمن-1398, 14:33
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی ظهور خصوص ذوالقرینه یا مجموع ذوالقرینه و قرینه در معنای مجازی مهدی منصوری 0 80 27-دي-1398, 17:04
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  حل معضلات اصولی با ادعای حصه توأمه مهدی منصوری 0 96 24-دي-1398, 19:54
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی کلام شهید صدر در مورد تفاوت جملات مزدوجه مهدی منصوری 0 141 23-آذر-1398, 19:23
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  پاسخ از ادعای مرحوم آخوند مبنی بر اتحاد ذاتی بین معنای اسمی و حرفی مهدی منصوری 0 240 10-آذر-1398, 17:55
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بررسی ضعف سندی روایت قطب به دلیل عدم وثاقت ابواالبرکات سید رضا حسنی 0 681 21-فروردين-1398, 14:31
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بررسی سه راه بر اثبات توثیق عمر بن حنظله سید رضا حسنی 0 672 21-فروردين-1398, 14:25
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  بررسی جریان اصالت عدم خطای زاید در موارد علم به تحقق خطا در خبر کلی سید رضا حسنی 1 1,040 6-دي-1397, 08:42
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «رجال»  بررسی راههای اثبات وثاقت مسعده بن صدقه فقه جواهری 0 1,230 15-دي-1396, 07:54
آخرین ارسال: فقه جواهری
  «بررسی حکومت إستصحاب عدم فرد طویل بر إستصحاب بقاء کلّی قسم دوم» سید حسین منافی 0 1,867 16-آذر-1395, 23:56
آخرین ارسال: سید حسین منافی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان