امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تکوینی بودن استحقاق عقاب
#1
دو مسلک در باب استحقاق عقاب وجود دارد برخی معتقدند استحقاق عقاب در مخالفت با تکلیف واصل، امری واقعی و تکوینی است، مرحوم سبزواری در شرح اسماء الحسنی و مرحوم لاهیجی در کتاب سرمایه ایمان و ظاهراً صاحب منتقی الاصول ازقائلین به این نظریه می باشند.طبق این مسلک استحقاق عقاب یعنی این که نفس انسان در اثر مخالفت با اوامر مولا، حضاضت یافته و اقتضای تکوینی ترتب صور اخروی عقاب می یابد. یعنی نفس قابلیت تحقق صورت باطنی عمل می گردد.
این تحلیل از استحقاق عقاب از حیث ثبوتی مشکلی ندارد وباید ملاحظه نمود که از نظر اثباتی نیز این نظر قابل اثبات است یا خیر.درمقابل عده ای قائلند استحقاق عقاب امری اعتباری است که قابلیت جعل دارد.جلسه ی 7.تاریخ 13/7
پاسخ
 سپاس شده توسط جویا


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال به غایت بودن احضار معانی در ذهن مخاطب برای وضع محمد خداپرست 0 331 20-بهمن-1401, 11:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  دفاع از قاعده ی قبح عقاب بلا بیان در مقابل اشکالات مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 801 18-تير-1399, 05:40
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار قبح عقاب بلا بیان توسط مرحوم روحانی عرفان عزیزی 0 997 16-تير-1399, 12:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اختلاف تبیین قبح عقاب بلا بیان در فوائد الاصول و اجود التقریرات عرفان عزیزی 4 1,636 24-خرداد-1399, 06:04
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  قبح عقاب بلا بیان به منزله ی اصل عملی عرفان عزیزی 4 1,772 24-خرداد-1399, 05:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  وحدت مناط قبح عقاب درفرض عدم صدور و عدم وصول خطاب عرفان عزیزی 1 1,557 21-ارديبهشت-1399, 12:30
آخرین ارسال: علاوی
  انگاره ی تکلیف بما لا یطاق بودن درفرض عدم علم به تکلیف! عرفان عزیزی 0 914 16-ارديبهشت-1399, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,098 7-ارديبهشت-1399, 12:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان عرفان عزیزی 0 1,009 3-ارديبهشت-1399, 12:07
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تنقیح قاعده ی قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,094 1-ارديبهشت-1399, 12:46
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان