امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت محقق اصفهانی و امام در معنای شوق و اراده
#1
هر فعل اختیاری و ارادی که از یک انسان ملتفت سر می زند احتیاج به اراده دارد. اراده نیاز به یک مقدماتی دارد. مثل اینکه به آن شی توجه کند، سپس آن شی را ملائم و موافق با یکی از تمایلات و خواهش ها و خواسته های خودش بداند؛ (مثلا در مطعومات می بیند که فلان چیز لذیذ است یا برای رفع گرسنگی اش به کار می رود. همچنین در ملبوسات می بیند که او را از گرما و سرما نجات می دهد و مثال های دیگری که وجود دارد). سپس شخص محاسبه می کند و می بیند که فلان فایده بر فعل یا ترک مترتب است آن را بر می گزیند و ترجیح می دهد. وقتی ترجیح داد شوق نفسانی پیدا می کند که این کار را انجام بدهد.
وقتی شوق پیدا کرد دو مبنا در این جا مطرح شده است:
1. بعضی از اهل معقول می گویند که این شوق خودش اشتداد پیدا می کند و تبدیل به اراده می شود وکم کم محرک عضلات انسان به سمت کار می شود.
2. بعضی نیز مانند حضرت امام رحمه الله می فرمایند که شوق غیر از اراده است[1]. دلیل اول آن وجدان است که انسان وقتی به نفس خود مراجعه می کند شوق و اراده را دو حالت مختلف می بیند. علاوه بر اینکه هر کدام از یک مقوله ی جداگانه ای هستند. بلی، غالبا شوق از مبادی اراده است، لکن خود إراده نیست.
گاهی می شود که وقتی انسان به یک امری توجه می کند، ملائم با خواسته های نفسانی اش نیست، لکن محاسبه عقلی که می کند می بیند عقل او درک می کند که این کار حسن و لازم است و چون عقل او حکم به لزوم می کند، انتخاب می کند.
بنابراین وقتی که توسط انسان اصطفاء و انتخاب صورت می گیرد، نسبت به منشأ این انتخاب دو مسلک پیدا می شود:
1. یک مسلک مانند محقق اصفهانی (علی ما نسب الیه الإمام رحمه الله)[2] این است که در دستگاه عقل شوق پیدا می شود و این شوق اشتداد پیدا می کند تا جایی که اراده می شود و تحریک عضلات به سمت فعل حاصل می شود.
2. امام می فرمایند عقل هیچ شوقی ندارد و کار او تنها درک است. شوق برای نفس است و برای عقل نیست؛ چرا که عقل صرفا قوه ی دراکه است. بلی، در اثر اینکه عقل این چیز را درک می کند اراده در نفس منقدح می شود. پس انقداح اراده در نفس گاهی مبدأش اشتیاق است و گاهی نیز درک عقل است
حاصل کلام محقق اصفهانی (علی ما نسب إلیه الإمام) این است که در هر صورت باید شوق داشته باشد؛ منتهی اینجا که درک عقل بوده و پای نفس در کار نبوده، شوق عقلی درست می شود أما در جایی که پای نفس بوده است، شوق نفسانی درست می شود.

امام می فرماید اراده کار نفس است لکن گاهی امور نفسانی باعث می شود که این اراده ایجاد شود و گاهی نیز امور عقلانی که درک عقل هستند باعث می شود اراده ایجاد شود










[1] کتاب البیع، السید روح الله الموسوی الخمینی، ج2، ص56. « فكأنّ القائل زعم أنّ الإرادة شوق مؤكّد، و هو غير وجيه، مخالف للوجدان و البرهان؛ لأنّ الإرادة و الشوق من مقولتين، و ليس الشوق عينها، و لا من مبادئها دائماً، نعم هو من مبادئها غالباً».
[2] کتاب البیع، السید روح الله الموسوی الخمینی، ج2، ص56. « و ما قيل من أنّ هذا أيضاً مشتاق إليه عقلًا «1»، كما ترى؛ لأنّ شأن العقل الإدراك لا الاشتياق، فكأنّ القائل زعم أنّ الإرادة شوق مؤكّد، و هو غير وجيه، مخالف للوجدان و البرهان؛ لأنّ الإرادة و الشوق من مقولتين، و ليس الشوق عينها، و لا من مبادئها دائماً، نعم هو من مبادئها غالباً».
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ادعای موثر بودن معدوم توسط محقق خویی و پاسخ استاد در قول به نقل در بیع فضولی علیا 3 149 2-آذر-1402, 10:59
آخرین ارسال: خیشه
  «تقریر»  دلیل دوم بر عدم تورث اجازه و تبیین کلام مرحوم شیخ و نقد کلام مرحوم اصفهانی alisoleimani 0 97 30-مهر-1402, 14:41
آخرین ارسال: alisoleimani
  «تقریر»  ادله عدم توریث اجازه_دلیل اول(اجازه حکم است و تکمیل آن)+ بررسی اقوال تفاوت حق و حکم alisoleimani 0 136 21-مهر-1402, 22:23
آخرین ارسال: alisoleimani
  دلیل محقق همدانی برای نفی اعتبار عجز از توریه در تحقق اکراه خیشه 1 793 28-آبان-1399, 22:17
آخرین ارسال: 1972392352
  چهار بیان از امام برای استفاده شرطیت عدم اکراه در متعاقدین از روایات لا یحل مال امرء سید رضا حسنی 0 1,335 21-آذر-1398, 15:36
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  تقسیم موضوعات سه گانه در کلام امام رحمه الله سید رضا حسنی 0 1,279 6-آذر-1398, 12:40
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  قاعده ای به نام «ما ثبت یدوم» و تفاوت آن با استصحاب سید رضا حسنی 0 1,313 22-آبان-1398, 11:40
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  سؤال:  تفاوت اطلاق لفظی با اطلاق مقامی amirabas 5 20,135 25-فروردين-1393, 18:10
آخرین ارسال: Bayatiََ
  تعریض به محقق خوئی رضوان الله علیه درباره حدیث رفع القلم مترقب 0 4,011 4-آذر-1392, 22:48
آخرین ارسال: مترقب
  سؤال:  انحلال خطابات شرعیه در نظر امام (ره) amirabas 0 3,785 13-اسفند-1391, 13:17
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان