4-آذر-1398, 11:31
در بحث جمع حکم ظاهری و واقعی سه مشکله وجود دارد یکی تفویت مصلحت واقعیه است که شبهه ی ابن قبه هم در همان راستا می باشد یکی مشکله ی جمع ضدین یا مثلین ودیگری نقض غرض نسبت به ایجاب مولی درموارد ترخیص ظاهری. ایشان معتقدند شارع هیچ جعلی در باب امارات ندارد.وهمان طریق عقلاء را امضا نموده ومعنای امضاء این است که مانع از طریق عقلایی نشده و سد راه آنها نکرده است لذا هیچ انشائی در کار نیست تاسوال شود که چگونه باواقع جمع می شود یکی از ملاحظات استاد برکلام ایشان این است که خطاباتی که امضاء سیره ی عقلایی هست مثل عمل به خبر ثقه خود این خطاب یک مدلول مطابقی دارد که امضاء طریق عقلا هست ویک مدلول التزامی دارد که بیان همان مفاد است واین خود انشاء وجعل شارع هست مثلا اگر شارع بفرماید امضاء می کنم عمل عقلا به خبر واحد را دلالت مطابقی این کلام غیر از حجیت قول ثقه هست اما دلالت التزامی آن جعل حجیت برای کلام ثقه هست.جلسه ی سیزدهم 21/8