امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تقسیم موضوعات سه گانه در کلام امام رحمه الله
#1
مرحوم امام می فرماید که موضوعات سه قسم است:
1. قسم اول موضوعات تکوینی است که اعتبار در آن دخیل نیست؛ معنا ندارد که در این موضوعات حکم شرع انقلاب در ان موضوع ایجاد کند. اگر شارع شراب را حرام کرد با ترتیب آثار شرعی یا عرفی حلیت،  انقلاب در موضوع تکوینی خمر ایجاد نمی شود.
2. قسم دوم موضوعات اعتباری هستند یعنی تمام حیات و وجود آن ها به اعتبار معتبر وابسته است؛ مانند بیع و نکاح و زوجیت که این ها تمام هویت و وجودشان به اعتبار است. در این ها ممکن است ما بگوییم عقلا مانعی نیست که حکم شارع باعث انقلاب در ایجاد شود، چون امر اعتباری است. مثلا بگوییم اگر شارع فرمود فلان نقل و انتقال حرام است، دیگر اصلا صدق بیع نمی کند، این تصویر عقلی دارد. مثل اینکه عقلاء گفته باشند ما تملیک عین بعوض را وقتی بیع می دانیم که شارع آن را حرام ندانسته باشد. این مطلب عقلا قابل تصویر است، لکن انصاف این است که چنین تعلیقی در عرف وجود ندارد.
3. قسم سوم، موضوعی است که حقیقت آن نه تکوینی و نه اعتباری است، بلکه انتزاعی است و به وجود منشأ خود در عالم تکوین وجود دارد. مثلا الان فوقیت برای سقف، اعتبار شده است، از اینکه سقف بالای این زمین قرار گرفته است، خود به خود فوقیت برای او انتزاع می شود. این فوقیت، موجودی است که به وجود منشأ انتزاع خود موجود است و قابل دستکاری نیز نیست، بلکه واقعیتی است که اگر شرایطش محقق شد، محقق می شود.
ایشان می فرمایند بطلان از قبیل قسم سوم است؛ ایشان بطلان را یک أمر انتزاعی می داند که وقتی بر یک چیزی اثر مترتب نشود باطل است، اصلا معنای باطل را این می دانند که «ما لا أثر له»، حال اگر بر چیزی نه عقلا و نه شرعا و نه عقلائا اثر بار نشد، می گوییم انتزاع بطلان می شود، أما اگر اثر باشد به هیچ وجه نمی شود آن را باطل دانست چه اینکه معنای بطلان بی اثر بودن بود. بنابراین در نظر امام رحمه الله بطلان گرچه معنای عرفی است، أما یک معنای انتزاعی عرفی است؛ لذا دائر مدار وجود یا عدم وجود منشأ خود است.


پ ن: امام عناوینی مانند بیع و امثال آن را اعتباری می دانند ولی عنوان بطلان را انتزاعی می دانند و آثاری را نیز بر آن مترتب می کنند. از جمله اینکه حال که عنوان باطل یک مفهوم انتزاعی است پس اگر بر یک معامله ای عرف یا شارع اثری مترتب کند دیگر باطل نیست و نمی توان از آیه ی تجارت برای بطلان آن استفاد هکرد .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «تقریر»  دلیل دوم بر عدم تورث اجازه و تبیین کلام مرحوم شیخ و نقد کلام مرحوم اصفهانی alisoleimani 0 100 30-مهر-1402, 14:41
آخرین ارسال: alisoleimani
  چشم باطن بین ایت الله سید محمد هادی میلانی فطرس 0 452 9-آذر-1400, 00:28
آخرین ارسال: فطرس
  نقد کلام مرحوم شیخ در تحقق اکراه در صورت وجود تفصی خیشه 0 660 30-مهر-1399, 08:49
آخرین ارسال: خیشه
  تقسیم افعال به قصدی و غیر قصدی سعید قاسمی 0 1,268 11-فروردين-1399, 09:31
آخرین ارسال: سعید قاسمی
  چهار بیان از امام برای استفاده شرطیت عدم اکراه در متعاقدین از روایات لا یحل مال امرء سید رضا حسنی 0 1,337 21-آذر-1398, 15:36
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  تفاوت محقق اصفهانی و امام در معنای شوق و اراده سید رضا حسنی 0 1,334 1-آذر-1398, 21:04
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  دانلود كتاب امر به معروف ايت الله خرازي و فاضل اشکذری 2 4,825 7-بهمن-1397, 00:31
آخرین ارسال: رهـگذر
  نکته علمی:  امرنا رسول الله دلالتی بر حکم تکلیفی عام ندارد محمد 68 7 7,047 22-اسفند-1396, 19:15
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  «کتاب شناسی»  سخن صاحب الذریعه و آیت الله شبیری زنجانی در باره تلفیق تفسیر قمی آسدهادی 0 3,287 4-اسفند-1394, 19:04
آخرین ارسال: آسدهادی
  تعریض به محقق خوئی رضوان الله علیه درباره حدیث رفع القلم مترقب 0 4,012 4-آذر-1392, 22:48
آخرین ارسال: مترقب

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان