امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثمرات بحث از اصول محرزه و غیر محرزه
#1
بحث از اصول محرزه دارای ثمرات مهمی است که به دو اثر مهم آن اشاره می شود:
1. یک أثر آن، حکومت آن بر اصول غیر محرزه است بدین بیان که شک موجود در اصول غیر محرزه را بر می دارد، لذا اصول محرزه به نحو طبیعی بر غیر محرزه مقدم می شوند.
أما اگر ما یک اصلی را محرز ندانیم مثل استصحاب، در این صورت تقدیم بر اصول غیرمحرزه خیلی دشوار خواهد بود. البته ممکن است برخی راه های دیگر را پیشنهاد داده باشند ولی خیلی دشوار است، در حالی که در صورتی که آن را محرز بدانیم تقدم آن بر غیر محرزه به راحتی صورت می گیرد چرا که شک موجود در موضوع آن ها را بر می دارد.
2. اثر دیگر آن، جانشینی جای قطع موضوعی است و قطع موضوعی در فقه خیلی کاربرد دارد؛ مانند بحث شهادات؛ این که انسان بتواند با استصحاب شهادت بدهد یک بحث خیلی مهمی است؛ چرا که قاعده در اعمال شهادت این است که از روی حس باشد، حال اگر استصحاب را اصل محرز دانستیم، با جریان آن نیز می توان شهادت را قبول کرد. به عنوان مثال در دست زید در گذشته ملکی بوده، ما استصحاب می کنیم و بر اساس آن ملکیت زید را شهادت می دهیم.
این دو ثمره حدأقل دو ثمره‌ی روشن برای اصل محرز هستند.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
حجیت استصحاب یک امر اعتباری است و باید ببینیم که شارع در این اعتبار چه کار کرده است. خود اصولیون میگویند در استصحاب هر چند ناظر به واقع هست ولی شارع ان را لحاظ نکرده است. حال سوال این است که برائت که اصلا ناظر به واقع نیست و استصحاب که ناظر با واقع هست ولی شارع ان را لحاظ نکرده است چه فرقی دارد. ظاهرا از این جهت فرقی ندارند لذا محرزه بودن و نبودن فایده ندارد. بله استصحاب مقدم میشود ولی نه به خاطر محرزه بودن بلکه به خاطر لحاظ حالت سابقه است.
پاسخ
#3
(6-آذر-1398, 20:09)خیشه نوشته: حجیت استصحاب یک امر اعتباری است و باید ببینیم که شارع در این اعتبار چه کار کرده است. خود اصولیون میگویند در استصحاب هر چند ناظر به واقع هست ولی شارع ان را لحاظ نکرده است. حال سوال این است که برائت که اصلا ناظر به واقع نیست و استصحاب که ناظر با واقع هست ولی شارع ان را لحاظ نکرده است چه فرقی دارد. ظاهرا از این جهت فرقی ندارند لذا محرزه بودن و نبودن فایده ندارد. بله استصحاب مقدم میشود ولی نه به خاطر محرزه بودن بلکه به خاطر لحاظ حالت سابقه است.

علت تقدم استصحاب بر برائت این نیست که حالت سابقه درآن لحاظ می شود بلکه به این دلیل است که موضع برائت را بر می دارد ولذا قرعه هم که در آن سابقه لحاظ نمی شود بر برائت مقدم است هکذا اصول دیگر. همه در این مشترکند که موضوع اصل برائت را بر میدارند
پاسخ
#4
(6-آذر-1398, 13:45)سید رضا حسنی نوشته:
 اثر دیگر آن، جانشینی جای قطع موضوعی است و قطع موضوعی در فقه خیلی کاربرد دارد؛ مانند بحث شهادات؛ این که انسان بتواند با استصحاب شهادت بدهد یک بحث خیلی مهمی است؛ چرا که قاعده در اعمال شهادت این است که از روی حس باشد، حال اگر استصحاب را اصل محرز دانستیم، با جریان آن نیز می توان شهادت را قبول کرد. به عنوان مثال در دست زید در گذشته ملکی بوده، ما استصحاب می کنیم و بر اساس آن ملکیت زید را شهادت می دهیم. 

حتی اگر استصحاب اصل محرز باشد و جانشینی اش را برای قطع موضوعی قبول کنیم بازهم در شهادات کاربرد ندارد زیرا همانطور که بیان کردید نیاز به شهادت حسی داریم و با جانشینی به جای قطع موضوعی شهادت عن حس نمی شود عن حس یعنی تکوینا دیده باشد نه تعبدا
پاسخ
#5
(7-آذر-1398, 12:01)مهدی خسروبیگی نوشته:
(6-آذر-1398, 13:45)سید رضا حسنی نوشته:
 اثر دیگر آن، جانشینی جای قطع موضوعی است و قطع موضوعی در فقه خیلی کاربرد دارد؛ مانند بحث شهادات؛ این که انسان بتواند با استصحاب شهادت بدهد یک بحث خیلی مهمی است؛ چرا که قاعده در اعمال شهادت این است که از روی حس باشد، حال اگر استصحاب را اصل محرز دانستیم، با جریان آن نیز می توان شهادت را قبول کرد. به عنوان مثال در دست زید در گذشته ملکی بوده، ما استصحاب می کنیم و بر اساس آن ملکیت زید را شهادت می دهیم. 

حتی اگر استصحاب اصل محرز باشد و جانشینی اش را برای قطع موضوعی قبول کنیم بازهم در شهادات کاربرد ندارد زیرا همانطور که بیان کردید نیاز به شهادت حسی داریم و با جانشینی به جای قطع موضوعی شهادت عن حس نمی شود عن حس یعنی تکوینا دیده باشد نه تعبدا
درفرضی که یقین سابق را عن حس تحصیل کرده ایم و دلیل استصحاب حاکم بر شهادات باشد موضوع آن را توسعه می دهد یعنی الان هم بگو همان یقین سابقی که بوده هست که در مورد بحث ما متعلق یقین سابق یقین عن حس بوده لذا بعید نیست بتواند جایگزین شود
پاسخ
#6
قطع در شهادات قطع موضوعی وصفی است و استصحاب نمی‌تواند جایگزین آن شودمگر اینکه روایت حفص را بپذیریم. رجوع شود اول رسائل شیخ انصاری بحث جایگزینی امارات و استصحاب مقام قطع طریقی موضوعی
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سابقه ی تاریخی بحث از اصول محرزه سید رضا حسنی 4 2,504 8-آذر-1398, 19:29
آخرین ارسال: سید رضا حسنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان