6-آذر-1398, 20:02
مرحوم نائینی مراد از ضمان در الخراج بالضمان را ضمان معاوضی میداند. یعنی مثلا اگر کسی گوسفندی را خرید و خیار هم داشت اگر در زمان خیار گوسفند صاحب منافع بشود برای کسی است که پول داده و ان را خریده است. اما اگر مجانی ان را میگرفت دیگر منافعش برای ان شخص نبود.
ابو حنیفه ضمان را مطلق گرفته است یعنی چه ضمان واقعی و چه ضمان معاوضی. شاهدش روایت ابی ولاد بود که ضمان معاوضی نبود ولی ابوحنیفه قاعده الخراج بالضمان را جالی کرده است
ابو حنیفه ضمان را مطلق گرفته است یعنی چه ضمان واقعی و چه ضمان معاوضی. شاهدش روایت ابی ولاد بود که ضمان معاوضی نبود ولی ابوحنیفه قاعده الخراج بالضمان را جالی کرده است