ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
استاد قائینی د رتاریخ 5 آذر فرمودند:
سیره متشرعه عصر حاضر اگر احتمال عقلائی عدم اتصال آن را تا عصر ائمه بدهیم حجت است به جهت جریان اصاله عدم النقل به این بیان که اگر سیره متشرعه بر خلاف بیان ائمه شکل می گرفت، قطعا در کتب فقهی و مانند آن ضبط می شد علاوه بر اینکه در نزد عقلاء به سیره و فهم خود برای فهمیدن احکام قدیمی اعتنا می شود و شارع نیز از آن ردع نکرده است.
ارسالها: 10
موضوعها: 0
تاریخ عضویت: اسفند 1396
اعتبار:
0
سپاس ها 2
سپاس شده 1 بار در 1 ارسال
ظاهرا اصاله عدم النقل در مباحث الفاظ جاری ست و در مورد سیره مستمسک واقع نمی شود،مضاف بر اینکه اگر اتصال سیره به عصر معصوم علیه السلام اثبات نشود اساسا زمینه امضاء و ردع فراهم نشده است مگر اینکه از راه اتحاد مسلک شارع مقدس با سیره وارد شویم که این بیان هم در حجیت بنای عقلاء وارد شده نه سیره متشرعه چرا که سیره متشرعه مبتنی بر احکام عقل عملی بسان بنای عقلاء نیست بلکه کاشف تدیّن متشرعه به مسلکی ست که از شارع آموخته اند و در عمل بروز داده اند.اللهم ان یقال به مقتضای قاعده"لو کان لَبان و اشتهر"اگر شارع ردعی داشت چنین سیره ای شکل نمی گرفت که یقال در فرض عدم احراز اتصال سیره به عصر معصوم علیه السلام محتمل است چنین سیره ای برساخته و پرداخته فرهنگ و فهم دینی متشرعه باشد و نه الهامِ متشرعهِ معاصرِ شارع از مرام و مسلک و مذاق او.
ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
با توجه به مطالب استاد، همینکه در تاریخ شیعه اینکه مطلبی بر خلاف متون دینی سیره شود، اگر بود قطعا لبان و اشتهر
پس وقتی امری مورد سیره متشرعه الآن است پس قطعا در زمان شارع نیز همین سیره بوده است و این یعنی احراز اتصال به زمان معصوم