امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بطلان تقریب مرحوم تبریزی در تقدم اماره بر اصل
#1
با سلام
این تقریبی که استاد امروز فرمودند: خلاصه اش
انطور که من فهمیدم و اصل ان تقریب از مرحوم
اقای تبریزی است، این است که در موضوع اماره
شک اخذ نشده بله عقل میگوید که شامل شاک
نمیشود، ولذا یحتمل که موضوع در عالم ثبوت
این باشد که "خبر الثقة علم فیما امکن ان
یکون علما" بخلاف اصل که در موضوعش شک
اخذ شده، ولذا اگر استصحاب جاری شود باز
ممکن است خبر الثقة علم اعتبار شود و
موضوعش از بین نمیرود، چون باز ممکن است
اعتباره علما، ولی اگر خبر الثقة علم باشد
دیگر شک ندارید تا موضوع استصحاب هم وجود
داشته باشد.

اولا:
ظاهر شک، شک وجدانی است ونه شک تعبدی
ولذا اگر خبر ثقه هم اعتبار علم شود، باز موضوع
استصحاب باقی است چون شک وجدانی با علم
تعبدی سازگار است این را اقای صدر هم در
بحث اشتغال ومنجزیت علم اجمالی -بگمانم-
فرموده اند.
ثانیا:
سلمنا‌ اگر اعتبار شود علم، موضوع استصحاب
از بین میرود ولی اگر استصحاب مقدم باشد موضوع
خبر ثقه از بین نمیرود اما اشکال ندارد که با
دلیل استصحاب تخصیص بخورد واین در واقع
برمیگردد به دوران امر بین تخصیص و تخصص که
اخوند اصالة عدم التخصیص لاثبات التخصص را
منکر است و در سیره عقلاء چنین اصلی ثابت
نیست.
ان قلت: اصالة عدم التخصیص لاثبات التخصیص
مال شک در کیفیت استعمال است نه شک در
مراد،‌ و در مقام شک در مراد داریم یعنی نمیدانیم
که موضوع اماره تخصیص خورده یا خیر؛ واصل عدم
تخصیص است.
جواب: :‌قدر متیقن از اصالة عدم التخصیص مال غیر
مقام است، چون در مقام اصالة عدم التخصیص جاری
می شود لاثبات التخصص فی الطرف الاخر والا اگر
محذور طرف اخر ومعارضه دوعلم نمی بود، ما قائل
میشدیم که اماره تخصیص خورده ویا حد اقل معارض
است با طرف اخر.
پاسخ
#2
بسم الله الرحمن الرحيم
اشكال اول به نظر درست نمي آيد زيرا فرق حكومت وورود به همين است كه ظهور محكوم مخالف حاكم است بخلاف مورود، وحاكم مثل مخصص مراد جدي را مشخص ميكند، لذا شك در دليل استصحاب اگر جه طهور در شک وجدانی دارد ولی دلیل حاکم مراد جدی ار أنرا بیان می کند که همان شک خاص است یعنی شکی که با علم اعتباری جمع نمیشود نه شک وجدانی که مجامع علم اعتباری است>
پاسخ
 سپاس شده توسط فقیه
#3
باتشکر از جوابتان ولکن همانطوری
که خبر الثقة علم حکومت دارد، الاستصحاب علم
هم دارد، این دو با هم فرقی ندارند، در لسان دلیل
شک وجدانی است و این شک هر چند اماره علم
تعبدی جعل شود باز هم باقی است، فوقش چون
در مقام تعبد تنافی در منتهی دارند با هم جمع
نمیشوند نه اینکه موضوع ان را از بین ببرد، پس
همانطور که موضوع اماره با جریان اصل باقی است ،
موضوع اصل هم با جریان اماره باقی است،‌ اما اگر
بگوئید که چون در اماره در لسان شک اخذ نشده،
موضوع اصل باقی خواهد ماند، ولی در اینجا اخذ
شده و با حکومت عوض میشود،باید عرض کنم که ،
شما میگوئید حکومت دارد پس لسانش را از وجدانی
به تعبدی عوض میکند، بحث سر اصل همین حکومت
است چطور شد که مصادره فرمودید وان را مسلم فرض
گرفتید؟ خب اگر فرض کنیم اصل هم حکومت دارد، در
نتیجه دلیل اماره را هم در لب مقید میکند به عدم
شک تعبدی.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  سه تقریب برای الشک فی الحجیة مساوق للقطع بعدم الحجیة Payam_Khajei 0 60 18-بهمن-1402, 00:17
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  پاسخ از ادعای مرحوم آخوند مبنی بر اتحاد ذاتی بین معنای اسمی و حرفی مهدی منصوری 0 1,253 10-آذر-1398, 17:55
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  بطلان قاعده «الواحد لایصدر الا عن الواحد» مهدی منصوری 0 1,508 13-آبان-1398, 19:14
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نکته علمی:  بیان مرحوم هاشمی بر انقلاب نسبت و مناقشه در آن سید رضا حسنی 0 1,875 11-بهمن-1397, 12:46
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد کلام مرحوم تبریزی در عرفی دانستن جمع در یک مورد سید رضا حسنی 1 3,029 10-آذر-1397, 08:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مناقشه در تقدم حق الناس بر حق الله سید رضا حسنی 6 8,479 2-ارديبهشت-1397, 07:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال:  نقدی بر اطلاق کلام مرحوم امام در خطابات قانونیه ابو الخیر 4 6,887 18-اسفند-1396, 14:38
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  اقسام حکومت در کلام مرحوم خویی مهدی منصوری 0 2,627 17-بهمن-1396, 15:53
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  مساله جدید: تقسیم اماره در نظر آقای سیستانی به ادراکیه و احساسیه فقه جواهری 3 4,794 17-بهمن-1396, 10:59
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  شرط تقدم احد دلیلین در عامین من وجه عدم الغای عنوان در دلیل دیگر فقه جواهری 0 2,163 24-آذر-1396, 23:59
آخرین ارسال: فقه جواهری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان